Ribbe og juleølillustrasjon Isidor Åstrøm

Salget av sterkøl øker

Salget av sterkøl har økt med over 40 prosent hittil i år. Bryggeriforeningen mener nisjebryggeriene har mye av æren for den økte interessen for norsk ølmangfold. Ved utgangen av august var det solgt drøyt 526 000 liter sterkøl med over 4,5 prosent alkohol. Det er en økning på nesten 41 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Isidor Åstrøm

– Det totale ølsalget i Norge går ned, men vi gleder oss over at folk kjøper mer sterkøl på Vinmonopolet, puber, barer og restauranter, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Han mener økt salg av sterkøl er et uttrykk for at folk ønsker å prøve nye øltyper.

Nisjebryggeriene bidrar

– Nordmenn har alltid vært trofaste tilhengere av pilsnerølet. De mange nye nisje- og mikrobryggeriene satser i hovedsak på andre øltyper, og salgstallene tyder på at mange vil smake seg gjennom det store mangfoldet av øl som nå finnes her i landet.

Han er ikke med på at mer sterkøl betyr økt misbruk.

– Nei, tvert i mot. Dette er kostbart øl for de som er opptatt av smak og opplevelse. Man får mer alkohol for pengene ved å kjøpe vin og brennevin. Det er blant de sterkere øltypene vi finner den store bredden av øl, med større smaksvariasjon enn butikkølet har.

God august

Ølsalget totalt i sommer har ikke vært spesielt bra.

Petter Nome. (Foto: Morten Holt)

– Været har veldig mye å si for ølsalget om sommeren, og mye regn og stort sett ganske lave temperaturer la en demper på øltørsten til folk i Sør-Norge, sier Petter Nome. Både juni og juli ble dårligere enn fjoråret, men august var et lyspunkt.

– Vi må flere år tilbake for å finne så gode augusttall. Det totale ølsalget økte med 4,1 prosent, sier Nome.

Til sammenligning var økningen for sterkøl mer enn dobbelt så stor, 9,4 prosent. Men forbruket av sterkøl er fortsatt svært lite i forhold til annet øl.

Totalt ble det solgt 67,7 millioner liter øl de tre sommermånedene, nesten 3,6 millioner liter mindre enn i fjor sommer, det vil si en nedgang på vel fem prosent.

Mer boksøl

For årets åtte første måneder var det en nedgang i det totale ølsalget på 3,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Vi kjøper stadig mer øl på boks. Salget av flaskeøl har hittil i år sunket med 21,3 prosent. Det er også en nedgang i ølsalget fra tappekraner på utesteder med 7,2 prosent.

Newswire

"
Powered by Labrador CMS