Unibake Aarø
Unibake Aarø

Ny serie tin-og-servér fra Unibake

Lantmännen Unibake har økt salget med over 50 prosent på tre år. Esso er siste storkunde. Høstens nyhet er en serie som setter tin-og-servér i system.

Publisert

Lantmännen Unibake-sjef Trond P. Aarø er opptatt av nyheter, men også å ha råd til å ta hyllevarmerne raskt ut av sortimentet igjen. (Foto: Georg Mathisen)

230 millioner brød i året. Det er tallenes tale på Lantmännen Unibakes anlegg på Langhus.

På våren og forsommeren går det i ett, tre skift, for å dekke etterspørselen i den største grill- og pølsesesongen.

– Vi er gode til å spise pølse- og hamburgerbrød. Bare fortsett med dét, sier adm. direktør Trond P. Aarø. Han kan fortelle om solid vekst de siste årene. Fra 238 millioner kroner i 2006 til 366 millioner i fjor – det er godt over 50 prosent på tre år. Dessuten kan han glede seg over jubileum i år: Det er 40 år siden Pølsebrødbaker`n startet opp på Langhus.

Tin og server

Høstens største Unibake-nyhet på KBS- og horecamarkedet er at tin-og-servér settes i system. Urtestykke og Chilistykke, som allerede er å få kjøpt, får følge av tre nye produkter i det som er blitt et helt konsept: Sandwino.

Johanne Skjenneberg og Jon Tore Syversen tilbyr Sandwino og smøretips. (Foto: Georg Mathisen)

– Sandwino Lys er en lys baguette toppet med sesamfrø og linfrø. Den inneholder havregryn, men ikke hele korn, forteller fag- og utviklingssjef Jon Tore Syversen. – Sandwino Mørk trenger du når folk spør om du har noe grovt. Det er fullkorn, og 100 prosent sammalt hvete. Begge er ferdig skåret, noe som er en stor fordel for mange av kundene våre, sier han.

– Det tredje nye produktet er en frøbaguette som ikke er prekuttet. Dermed kan du velge snittet selv, forteller distriktssjef Johanne Skjenneberg.

En time

Produktene tar en time å tine.

Det begynte med pølsebrød for 40 år siden. Distriktssjef Bjørn Holmstrøm kan fremdeles by på pølse i brød. (Foto: Georg Mathisen)

– Dette er så enkelt som mulig, og det gir likt resultat hver gang. Lanseringen er 1. september, og vi har store forventninger, sier Jon Tore Syversen. Han mener Sandwino-serien ikke minst passer godt på steder der de som skal tilberede maten, ikke er faglærte.

– Hvis du vil varme produktene, kan det gjøres på 180 grader i to minutter, forteller han. Alle produktene unntatt frøbaguetten er kuttet på forhånd som vanlige hamburgerbrød; det vil si at de henger litt sammen på midten slik at de kan vris fra hverandre.

De reklamerer med at Sandwino-produktene øker effektiviteten og inntjeningen, samtidig som de altså gir forutsigbart resultat og ikke smuler.

Esso og grupper

For toppsjef Aarø er det arbeidet med å få inn nye kunder i systemet uten at det går ut over eksisterende kunder, som er utfordringen nå for tiden. Nå er Unibake hovedleverandør av bake-off og fastfood på alle On the Run- og Tiger-stasjonene til Esso, og fra før har man arbeidet tett med Statoil i tre år.

På dagligvare har Skoga skiftet navn til Hatting, i sammenheng med at Lantmännen Unibake tok over salgs- og markedsansvaret for Hatting fryst etter nyttår.

Mens det bygges kraftig opp både i KBS og dagligvare, er det samtidig viktig å holde trykket oppe mot horeca-sektoren. Choice, Gress og ISS er de største kundene, og det satses bevisst på de store innkjøpsgruppene. – For å gjøre det enklest mulig for kundene, har vi spisset produktkatalogene til hvert enkelt segment; kantine, hotell og restaurant/café, forteller Aarø.

Holder stand

– Så langt i år ligger vi på omtrent samme salget som i fjor. Det er bra i dagens marked. Spesielt KBS opplever at det er mindre folk innom butikkene enn tidligere, sier Trond P. Aarø.

– Nøkkelen er å klare å differensiere oss. Det kundene etterlyser hele tiden, er nyheter, nyheter, nyheter. Nå skal alle ha økologisk, for eksempel. Men det er ikke de nye produktene som står på bestselgerlisten, konstaterer han.

– Dermed er det viktig at vi er flinke til å rullere sortimentet. Vi må ha råd til å ta ut igjen produkter av sortimentet slik at vi unngår hyllevarmere.

Les hele saken i Horeca nummer 4 2010

Bli abonnent på Horeca her

"
Powered by Labrador CMS