StrømMChapoutier2

Maison M. Chapoutier med sin første boks

Vinhuset Maison M. Chapoutier lanserer nå sin første boksvin, Côtes du Rhône Belleruche. Den er spesialutviklet for det norske markedet, der kartongvin nå selger bedre enn vin på flaske.

Publisert

Norge har blitt et boksvinland og derfor lanserer Maison M. Chapoutier, som et av flere anerkjente merker, vin tappet på boks. Chapoutier har tidligere kun vært å få på flaske.

Mye av suksessen til kartongvin skyldes at det er mer praktisk, om man bare skal ta seg ett glass eller to til middag, eller ha med seg på hyttetur.

Store forventninger

Den franske rødvinen var å finne i Vinmonopolets hyller fra 3. september, og vinimportøren Strøm har store forventninger:

- Dette er en vin utviklet i samarbeid mellom Strøm og kvalitetsprodusenten Maison M. Chapoutier, så vi håper på en god mottagelse i det norske markedet. Nordmenn blir stadig mer sofistikerte i sin smak så vi tror de kommer til å sette pris på en kvalitets Côtes du Rhône på kartong, sier Hege Pedersen, brand manager i Strøm.

"Kartongvin står for 54 prosent av svakvinsalget på Vinmonopolet. Siden den spede begynnelse i 1988 har kartongvin tatt en stadig større andel av vinsalget i Norge. Dette har ført til at stadig flere vinprodusenter nå tapper vin på «bag-in-box». Ved inngangen av 2011 var det cirka 500 forskjellige merker på Vinmonopolet", skrives det i en pressemelding fra Strøm .

Côtes du Rhône Belleruche

Passer til: De fleste kjøttretter; svin, okse, kalv og lam, men kanskje spesielt til vilt og grillmat. Den kan også anbefales til oksehale-stuinger og skogssopp.

Farge: Dyp, mørk og ungdommelig rubinrød farge.

Duft: Svært kompleks og aromatisk nese med søte mørke bær, moreller, kaffe, lakris og pepper.

Smak: Kraftfullt anslag, flott fruktkonsentrasjon med mørke bær, lakris og pepper. Lang, syrefrisk avslutning med bløt tanninstruktur.

Strøm

Vindistributøren Strøm ble etablert i 1921 som et privateid familieforetak - ett år før opprettelsen av det norske Vinmonopolet. Fokus på innovasjon har alltid stått sentralt i Strøm. Firmaet var en av de første som introduserte vin på kartong og har vært med på å bygge opp markedet for viner fra “den nye verden”. Vi kombinerer vår markedskunnskap med et bredt nettverk av profesjonelle relasjoner. Vår sterke og brede portefølje med merkevarer gir våre kunder en bedre drikkeopplevelse.

Les smaknotatene fra Svein Lindin/Tor Frostmo i Horeca

Les mer på Strom.no

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS