Mack Pilsner

Mack med ny design

Interessen for øl øker stadig i Norge, og nyheter fra inn- og utland fyller butikkhyllene. Mack satser på selve arvesølvet Mack Pilsner for å synliggjøre seg. Nytt design, etablering av en serie rundt Pilsneren og nye emballasjeløsninger er oppskriften for å nå nye høyder.

Publisert

– Samtidig som konkurransen tilspisses, ser vi en økende interesse for øl i befolkningen, sier produktsjef i Mack, Cathrine Giæver. Interessen rettes i stor grad mot klassiske ølprodukter som pilsnerøl og bayerøl, samt spesialøl fra inn- og utland.

– Vårt utvalg av klassiske ølprodukter, og vår 133 år lange historie er en styrke vi ønsker å synliggjøre, sier Giæver.

Redesignet Macks stolthet

Tank Design ble hyret inn til å redesigne Mack Pilsner, samt bygge opp en serie av de mest tradisjonsrike produktene til Mack. Produktene det er snakk om er, foruten Mack Pilsner, også Haakon, Bayer og Fatøl.

– Vi vil i større grad fremheve tradisjonelle øl- og bryggeriverdier for disse produktene, forteller produktsjef Cathrine Giæver.

Førende for designarbeidet var verdiene tradisjon, trygghet og lokal tilhørighet.

– Vi ønsket at vår historie og lange bryggerierfaring skulle få større plass i designet. Videre er det viktig for oss å synliggjøre at vi er et lite bryggeri med utgangspunkt i Nord-Norge, sier Giæver, og sikter til stoltheten mange nordlendinger føler over å ha Mack i landsdelen.

Den nordnorske pilsneren

Mack Pilsner har vært hovedproduktet til verdens nordligste bryggeri helt siden 1888, og designerne i Tank Design startet med å studere Pilsens utvikling.

Grunnleggeren av Macks Ølbryggeri, Ludwig Mack, lot seg inspirere av de samiske fargene, og det er de sterke fargene gult, rødt og blått som har preget etiketten på Mack Pilsner.

Satsning i ny emballasje

Mack med ny 10-pakning, som skal passe i norske kjøleskap.

Samtidig som Mack Pilsner fremstår i ny drakt, fremstår den også i ny emballasje. Forpakningsformen ”fridgepack” er i ferd med å slå gjennom i Norge, og Mack følger opp med å lansere en forpakning med 10 ølbokser à 0,33 liter, som er utviklet for å passe inn i norske kjøleskap.

Nå gjenstår det å se hvordan det nye designet blir mottatt i markedet. Cathrine Giæver tror designendringen er med på å tydeliggjøre hvem Mack er.

– Vi har fått en felles drakt for våre mest tradisjonelle ølprodukter. Vår over 130 år lange historie med ølbrygging forenes med at vi stadig må tenke nytt både på design og emballasjeløsninger.

Les mer om Mack på bryggeriets hjemmeside

"
Powered by Labrador CMS