Lerum syltetøy fire typer
Lerum syltetøy fire typer

Lerum kan få designpris

Lerum redesignet sitt premiummerke og økte syltetøysalget med nesten 55 prosent. Nå er saft- og syltetøyprodusenten nominert til Design Effekt Grand Prix for de ekstraordinære resultatene de har oppnådd gjennom strategisk satsing på design.

Publisert

Lerum kan få designpris. (Foto: Isidor)

Billigkjeden Nille, saft- og syltetøyprodusenten Lerum og statseide Posten kniver om den aller gjeveste utmerkelsen som deles ut under Næringslivsdagen onsdag 20. oktober, nemlig Design Effekt Grand Prix.

Designsatsing lønner seg

– Dette er de aller beste eksemplene vi kan finne i Norge akkurat nå på hvordan strategisk designsatsing lønner seg, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

Hun er prosjektleder for Design Effekt, som har som formål å vise fram og hedre kommersielt lønnsomme norske designprosjekter.

Ekstrem forvandling

For noen år siden måtte saft- og syltetøyprodusenten Lerum erkjenne at premiummerket ”Bestemor Lerum” ikke solgte godt nok, på tross av stabil omsetning. Selskapet valgte derfor å redesigne produktet.

– Konkurrentene begynte å dra fra oss, og vi skjønte at vi kommuniserte feil til forbrukerne. Vi trengte en ekstrem forvandling. I tillegg til nytt design bestemte vi oss for å gjøre oppskriften på syltetøyet bedre, sier administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug.

Relanseringen i september 2008 under navnet ”Lerums Utvalde” viste seg raskt å bli en suksess. Året etter hadde nyskapingen økt syltetøysalget med nesten 55 prosent i forhold til forgjengeren, og sto for hele 87 prosent av veksten i varegruppen syltetøy og marmelade.

Nytt møtte gammelt

Som fjerdegenerasjons etterkommer av grunnleggerne Kari og Nils H. Lerum var det viktig for Trine Lerum Hjellhaug at det nye designet viste fram selskapets verdier gjennom over 100 år. Likevel måtte store grep gjøres for å treffe nye kjøpere.

– Øyet smaker når kunden handler i butikken. Derfor ble det viktig med et tiltalende glass som skilte seg ut i mengden. Det gamle og karakteristiske norgesglasset ble brukt som utgangspunkt, i tillegg til at vi hentet fram min oldefars gamle signaturlogo fra 1928. Den gamle logoen er blitt et slags kvalitetssymbol som viser at vi går god for våre egne produkter, sier hun.

En del av medarbeiderne var skeptiske til de store endringene, men de fleste ble positivt overrasket da de så det relanserte produktet sin ferdige form. – Alle de gode tilbakemeldingene og sterke økonomiske resultater gir oss troen på at vi har truffet riktig, sier Lerum Hjellhaug.

Dette er Design Effekt

* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* I år mottok Norsk Designråd totalt 18 søknader. Av disse har juryen tildelt utmerkelsen ”Design Effekt” til 12 bedrifter. Tre søknader er nominert til ”Design Effekt Grand Prix”.

* Både ”Design Effekt” og ”Design Effekt Grand Prix” deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 20. oktober 2010.

* Design Effekt Grand Prix overrekkes i år av NHO-sjef John G. Bernander.

* Årets jury ledes av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), og består av Øyvind Lilaas (daglig leder i Lilaas AS), Sverre Høven (kommersiell direktør i Flytoget), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Jens Herman Ruge (seniorrådgiver i Patentstyret), Karen Onsager (informasjonsdirektør i Hafslund) og Hanne S. Alexandersen (markedsdirektør i Raise)

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt, klikk her

(Pressenytt)

"
Powered by Labrador CMS