TINE Iskaffe.jpg

Klassikerpris til TINEs iskaffe

TINE var en av tre vinnere av Klassikerprisen for god design, som Norsk Designråd står bak.

Publisert

TINE fikk prisen for sin iskaffe.

Klassikerprisen gis til bedrifter og designere for produkter og løsninger som har vært på markedet sammenhengende i minst 10 år, og må ha gitt økonomisk avkastning i denne perioden, skriver Fastfood.no

Skapte millionmarked

TINE var først ute med å lansere iskaffe i norske butikker og kantiner. Det skjedde i 1999, og 10 år senere er dette markedet verdt godt over 100 millioner kroner. Flere internasjonale aktører har prøvd å etablere seg med iskaffe i Norge, men med begrenset hell.

– I dag har TINE Iskaffe en markedsandel på 98 prosent, opplyser merkevaresjef Kathleen M. Skarbøvig. Hun mener god distribusjon, rett pris og et særpreget design er viktige årsaker til markedsdominansen, i tillegg til at selskapets iskaffe er tilpasset norske ganer.

Premiegrossist

TINE har ubeskjedent forsynt seg med designpriser og -utmerkelser de siste årene. Produsenten har fått Merket for god design en rekke ganger. I 2003 vanket det Klassikerpris for barneserien Litago, og i 2007 måtte TINE til overmål dele Klassikerprisen med seg selv – for både visuell profil og produktserien Biola.

– Vi gjennomfører grundige analyser og samarbeider tett med designbyråene våre. Kombinasjonen dyktige designere og bred kunnskap om forbrukerne og markedet har vist seg å være en god oppskrift for oss, fastslår Skarbøvig.

Dette er ikke første gang TINE har vært først ute med å lansere en produkttype i Norge. Selskapet var i sin tid først ute med juice, med ferskpresset juice, med ferdig emballert drikkevann, iste, juice med antioksidanter og først med sukkerfrie tørstedrikker basert på vann og juice.

Designet gjorde salgsjobben

– Design er svært viktig for å gi produktene våre en identitet, slik at de står fram i butikkhylla, skiller seg ut fra konkurrentene og gir forbrukeren en opplevelse av høy kvalitet. Vi hadde begrensede markedsmidler da vi lanserte TINE Iskaffe, så designet måtte gjøre mye av kommunikasjonsjobben, sier Skarbøvig.

TINE brukte Tangram Design til å utvikle emballasjedesignet til iskaffen. Alle variantene kommer i en metallisert boks med en liten tofarget etikett. Mønsteret på det metalliserte området varierer med de forskjellige smakstypene. I dag teller iskaffeserien til TINE seks ulike varianter, og de siste årene har volumveksten ligget på opp mot 30 prosent årlig. ”Cappuccino” står alene for nesten halvparten av salget.

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil vinnerne av Klassikerprisen stilles ut

"
Powered by Labrador CMS