Renault Cognac nett
Renault Cognac nett

Altia kjøper varemerket cognac Renault

Altia Plc kunngjør at selskapet har inngått en avtale om å kjøpe varemerket cognac Renault, sammen med en del ferdigprodukter fra Pernod Ricard for ti millioner euro. Renault er et sterkt, velkjent varemerke med lange tradisjoner og styrker Altias posisjon på det nordiske markedet for alkoholholdige drikkevarer.

Publisert

Altia kjøper opp varemerket Renault Cognac.

Merket er særlig synlig i den nordiske taxfreehandelen. Inngåelsen av avtalen må godkjennes av svenske og norske konkurransemyndigheter.

Altias strategi er basert på to hjørnesteiner – å bygge opp egne merker og stille til rådighet en ledende nordisk og baltisk tjenesteplattform slik at leverandører kan utvikle virksomheten sin.

- Oppkjøpet av Renault-merket passer perfekt med Altias strategi ved at vi ekspanderer markedsnærværet i Norden og Baltikum og øker vår kritiske masse i den nordiske taxfreehandelen. Vi ønsker å utvikle Altia gjennom økt effektivitet, bedre service til kunder og samarbeidspartnere, samt investeringer i både egne og leverandørenes merker, sier konsernsjef Antti Pankakoski.

Renaults produktserie

Produktserien Renault består av Renault Carte Noire Extra, Renault Carte d’argent X.O. og Renault Bleu Nuit V.S.

Renault Carte Noire Extra er den mest populære varianten. Renault-merket vil utfylle Altias merkeportefølje og utvide konsernets tilbud.

Vekststrategi

Oppkjøpet av Renault-merket er en naturlig fortsettelse av Altias vekststrategi etter oppkjøpet av en portefølje tradisjonelle svenske og danske vin- og brennevinsmerker tidligere i år.

– Cognac Renault ble skapt i 1835 av Jean Antonin Renault, og det er en stor ære å overta ansvaret for denne arven. Vi tror det ligger et stort potensiale i å utvikle Renault-merket som en del av Altia-porteføljen i framtiden, sier Pankakoski.

Altia

* Altia er et serviceselskap som produserer, distribuerer, markedsfører og selger alkoholholdige drikkevarer i Norden og Baltikum.

* Altias egne merker, som Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, Jaloviina, Maximus, O.P. Anderson, Explorer, Skåne Akvavit og Chill Out, har en sterk markedsposisjon og en lang tradisjon vi ønsker å ta vare på.

* Selskapet representerer også internasjonale kvalitetsmerker fra hele verden. Altia er i Norge representert med datterselskapene, Interbev AS, Strøm AS, Bibendum AS og Best Buys Natrual Wines AS.

* Altia har et stort nettverk for produksjon, salg og logistikk i Norden og Baltikum, som vi bruker til å betjene markedsnære kunder og leverandører. Årlig nettosalg beløper seg til rundt 500 millioner euro. Antall ansatte utgjør rundt 1200. Ytterligere informasjon finner du på www.altiacorporation.com.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS