Husebo-og-begeistret-gjest

300 000 porsjoner Fishn Chips

Findus har lyktes med å utvikle en Fish’n Chips-meny som sitter som et skudd også i proffmarkedet, både som klassisk F&C og som pubmat. Gjennombruddet kom i sommer. Fotball-VM hjalp bra på.

Publisert

Alf A. Husebø har i sommer servert begeistrede gjester F&C i avisinnpakning på Husebø Torget på Fisketorget i Bergen. (Foto: Rolf Helgesen/Findus)

– Ja, vi kan notere helt eventyrlige salgsresultater siden lanseringen i februar. Etter at menyen med Fish’n Chips (F&C) ble satt sammen, har vi passet 50 tonn, som utgjør over 300 000 porsjoner eller serveringer, fordelt på rundt 1200 til dels svært ulike brukersteder, opplyser Bent Enoksen, Marketing Manager Divisjon Foodservices i Findus Norge AS til bladet FastFood, nr. 4 2010.

Findus-utgaven av den britiske klassikeren er en fiskefilet med sprø og luftig panering. F&C kan serveres på tradisjonell engelsk restaurantmåte med malteddik, rustikke pommes frites, grønne erter og tartarsaus. Fastfoodvarianten serveres i avispapir med pommes frites og vineddik. Tilberedes enten i ovn eller frityr.

Fastfood og pubmat

Fastfoodkjedene Kysten Rundt og JaFs har kjørt store sommerkampanjer, men også enkeltstående utsalg har satt Fish’n Chips på menyen, i alt overveiende med gode resultater, ut fra tilbakemeldingene vi hittil har fått.

" Som for eksempel Husebø Torget AS på selveste Fisketorget i Bergen! Spesielt artig er det å registrere at mange fotballpuber tok til seg det nye Findus-produktet som serveringskonsept gjennom sommeren fotball-VM.

Det slutter ikke der; vi tror det er duket servering av Fish`n Chips en masse etter at Premier League nå er i gang igjen. Også høyprofilerte restauranter som Lorry i Oslo og Lille London Pub har satt F&C på menyen, opplyser Bent Enoksen

Kysten Rundt godt fornøyd

Torbjørn Ellingsen i Kysten Rundt er godt fornøyd:

– Det er servert 15.000 porsjoner Fish’n Chips på våre 210 utsalgssteder i sommer. Vi har ikke helt klart for oss hvilken kundegruppe som kjøper produktet, men tror det har en forholdsvis bred appell. F&C er en variasjon for dem som ofte besøker stedene våre, og et greit tilbud som skiller seg litt fra hamburger, pølser, biffsnadder og løvstek.

– 15.000 porsjoner Fish’n Chips blir kanskje ikke et svimlende tall i forhold til antall hamburgere og pølser som er servert i samme periode. Vi mener likevel det er et meget godt resultat sett i lys av at det er en nyhet, til alt overmål et fiskeprodukt. Så alt i alt konkluderer vi med at Fish’n chips har vært en suksess på sommerkampanjen, som selvfølgelig har omfattet flere produkter, sier Torbjørn Ellingsen.

Fast på JaFs-menyen

Tilbakemeldingene varierer noe fra distrikt til distrikt for JaFs, opplyser kjededirektør Bernt Hagen. – De butikkene som ligger ved typiske turistdestinasjoner, har hatt et meget godt salg, mens det er mer blandet for Oslo/Akershus. Av enkeltbutikker kan nevnes at JaFs Pirbadet i Trondheim og JaFs Gol har lyktes meget bra med det nye produktet på vår meny.

– Totalt sett er vi godt fornøyd. Produktet er meget bra og vi vil sette det inn på den faste menyen vår, sier Bernt Hagen.

Fastfood.no

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS