Figgjo kunstservice
Figgjo kunstservice

Kunstservise fra Figgjo

Lørdag 29. november lanserer den norsk-japanske kunstnerduoen Danger Museum porselenserviset Rio, som de har laget i samarbeid med Figgjo. 

Publisert

Porselensdekoren Rio har vokst frem fra kunstnernes egen samling av klassisk skandinavisk steintøy, mye av det fra den tradisjonsrike steintøyprodusenten Figgjos gullalder på 1950-60-tallet.

Duoens japanske halvdel Miho Shimizu har et småfanatisk forhold til norsk porselen, så da de ble bedt om å lage noe til Stavangers år som europeisk kulturhovedstad, var det naturlig å kontakte fabrikken som holder til like utenfor byen.

Skandinavisk stentøydesign

Historien starter i 2007, da Danger Museum reiser til Brasil med det koreanske bandet Fortune Cookie for å produsere albumet Art of Cheese.

Porselendekoren trekker veksler på kunstnernes minner fra denne reisen, kombinert med deres vri på klassisk, lyrisk skandinavisk stentøydesign. Og slik er fire stykker moderne, blankt Figgjo-servise scenen for en fortelling om bossa nova en norsk sommerdag, en gang mellom 1960 og nå.

Norsk i Japan

Kunstnerne og Figgjo har produsert to fat og to kopper i opplag på 110 og 120 som kommer i gaveesker med signert og nummerert sertifikat. Norsk retroporselen har vært stort i Japan lenge, og Danger Museum har allerede et par salgsavtaler med butikker som vil selge Rio-porselenet i Tokyo, pluss en i Helsingfors.

I Norge vil serviset være blant annet være tilgjengelig ved DOGA og Kunstverket i Oslo. Etter jul vil serviset også være tilgjengelig ved Norway Designs.

Prosjektet er realisert som en del av Stavanger 2008

Danger Museum

Miho Shimizu (JP) og Øyvind Renberg (NO) møttes på Goldsmiths College i London. Danger Museum har hatt separatutstillinger i London, Seoul, Berlin, Cambridge og Oslo.