Aron Mat Zippakning nett
Aron Mat Zippakning nett

Glidelås gir mersalg av kjøtt

Som en av de første kjøttprodusentene i Europa lanserte Spesialitet-produsenten Aron Mat AS utenfor Tromsø for vel ett år siden to av sine kjøttprodukter i pakninger med glidelås - såkalte ziplåspakninger.

Publisert

- Ja, det vil vi ha, var svaret fra kundene. Åtte måneder etter at de nye pakningene ble tatt i bruk var omsetningen økt med over 60 prosent.

- Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. "Endelig en påleggspakke som kan lukkes," har vært gjennomgangsmelodien, sier daglig leder Espen Aronsen i Aron Mat AS om emballasjeomleggingen for skivet TromsøRull og TromsøSylte. De to produktene utgjør om lag 25 prosent av omsetningen til den Tromsø-baserte bedriften. Spesialitetene fra Aron Mat er å finne i butikker så å si over hele landet.

Holder på smaken

- Ziplåsen på plastpakningen sørger for at maten blir oppbevart forsvarlig etter åpning, og maten holder dermed på den gode smaken og kvaliteten selv etter flere "turer" inn og ut av kjøleskapet, sier Aronsen.En omsetningsøkning på 60 prosent sammenlignet med samme periode i 2007 er beviset på at glidelåspakningene og matspesialitetene fra Aron Mat blir satt pris på.

Lokale tradisjoner

Aron Mat AS satser på å produsere kjøttprodukter med spesiell kvalitet og utgangspunkt i lokale tradisjoner.- Ved å produsere på den gode, gamle måten får vi lavt vanninnhold, lengre holdbarhet og mye mer smak, sier Espen Aronsen.TromsøRull og TromsøSylte har da også synlig kvalitetsstempel i form av Spesialitet-merket fra KSL Matmerk. Det samme har også fire andre produkter fra Aron Mat; Fenalår, Pinnekjøtt, Spekenakke og Tørrsaltet Bacon. Aron Mat var dessuten den første kjøttprodusenten med Spesialitet-godkjenning.

Økning

Espen Aronsen innrømmer at det koster å holde kvalitetsfokuset.- Høyt kjøttinnhold betyr høyere kostnader. Det siste året har råvareprisen økt med rundt 20 prosent, sier Aronsen, som likevel satser på å øke omsetningen i 2008. I 2007 omsatte bedriften for cirka 20 millioner kroner.

Startet i stallen

Aron Mat AS ble startet av far og sønn Aronsen i 1990 i en ombygd stall i Grøtfjord på yttersida av Kvaløya utenfor Tromsø. Ved oppstarten satset de to på sesongproduksjon.

Etter hvert er produktspekteret utvidet, men samtidig forankret i lokale tradisjoner. Bedriften holder nå til i moderne lokaler i Blåmannsvika ved Tromsø, og sysselsetter rundt 20 personer på årsbasis.

Landet rundt

Produktene fra Aron Mat selges i over 280 butikker landet rundt. Nylig inngikk bedriften en avtale med Coop-kjeden om salg av TromsøRull og TromsøSylte i alle Obs!-butikker og de største Mega-butikkene.

Fra før har både Ultra/Centra og en del Meny-butikker matspesialiteter fra bedriften i Blåmannsvika i hyllene. Det samme gjelder Ica Maxi-butikker.

Pressemelding