Frode Hofstad pris1

Frode Hofstad Årets Restauratør 2009

Frode Hofstad, administrerende direktør på Britannia Hotel i Trondheim, er blitt kåret til Årets Restauratør 2009. Prisen ble delt ut i forbindelse med Smak09 på Norges Varemesse i dag. Årets Restauratør 2009 er instituert av Horeca og NHO Reiseliv.

Publisert

Hofstad tildeles prisen "for gjennom målrettet konseptutvikling å etablere restaurantvirksomheten i et stort fullservicehotell som et ekstra lønnsomt forretningsområde, eksponert som Restauranthuset Britannia", heter det i jurybegrunnelsen.

Hyggelig utvikling

Alle hotellets restauranter har hatt en hyggelig utvikling de siste 10 årene, men det er Palmehaven som kan oppvise den forholdsvis beste omsetnings- og lønnsomhetsutvikling. Palmen er den eneste norske, klassiske storstuen som har overlevd som sådan og er et tilsvarende stort kulturprosjekt.

Juryen mener at prisvinnerens faglige bakgrunn i food&beverage har vært avgjørende for de strategiske valg som er gjort og den gode driften som er oppnådd.

Frode Hofstad aspirerte også sterkt til tittelen "Årets hotelleder 2009", men juryen konkluderte med at hans innsats for å utvikle hotellets restauranter til gode forretninger er det beste eksemplet til etterfølgelse: Han har hovedæren for at Britannias restauranter, med Palmehaven som pilar, er blitt et fyrtårn for hele bransjen.

Andre gang

I juryen sitter direktør John Einar Bakketun, NHO Reiseliv og seniormedarbeider Odd H. Vanebo, Horeca. Prisen er et originaltegnet diplom tegnet av Tove Sissel Larsgård/Aina Kalgård i Ask media og et kunstverk, et litografi av Ludvig Eikaas, Hest i vind.

Den første som ble kåret til Årets restauratør, var gründer og driver av Værtshuset Pieder Ro i Kristiansand, Jan Jeroll Kristiansen, for "å ha skapt en restaurant tuftet på norske tradisjoner, med bevisst nærhet til havets gode råvarer, en folkelig meny som har bred appell - og for effektiv drift av en à la carte-restaurant med tilsvarende god lønnsomhet, som også skyldes forbilledlig god kostnadsstyring".

Prisen ble delt ut første gang i 2006.

Stor del av omsetningen i restaurantene

Britannia er en av Midt-Norges største reiselivsbedrifter, med netto 136,6 millioner i netto omsetning, 140 årsverk fordelt på cirka 250 ansatte.

Kurs og konferanse har vært et viktig satsingsområde og gått fra 400 000 til 9,5 millioner i omsetning på 10 år. Siste tilvekst er Britannia Spa og Velvære. Restaurantene utgjør største delen av omsetningen, cirka 75 millioner netto, hvor mat omsetningen står for ca. 55 prosent (43 millioner).

Kjøkkenet styres også økonomisk med nøkkeltall, og viser en effektivitet 19,5 % (matomsetning/personalkost) og en matvarekost på ca. 29 %. Det gir god lønnsomhet.

Personalutviklingen styres av personalfilosofien, eksponert av kjøkkensjef Atle Bjøringsøy som ble kåret til Årets kjøkkensjef i 2005. Medarbeidere stiller ofte i konkurranser. I NM for lærlinger i Stavanger i år deltar Britannia Hotell med to kokkelag.

Soussjef Elise Rønning var med på kokkelandslaget som tok OL-gull høsten 2008.

Restauranthuset Britannia:

Palmehavenhar vært Trondheims storstue siden åpningen i mai 1918. Den frodige mauriske haven under den storslagne stjernehimmelen gir restauranten en spesiell atmosfære. Her feires store og små begivenheter, og nyter gjestene sin frokost og spiser lunsj til taffelmusikk. Om kvelden serveres en eksklusiv à la carte-meny.

Lobbybaren er hotellets lounge og et populært treffsted hvor kunstnere viser fram sine verker. Høsten 2008 åpnet Lobbybaren et nytt formiddagskonsept.

Jonathan Mat & Vinkjeller har vært en av Trondheims best besøkte restauranter helt siden åpningen i 1986, da "Kjellerbiffen" også så dagens lys. Retten består av 200 gram godt mørnet ytrefilet i skiver, som gjesten selv steker på en glovarm kleberstein plassert i et stativ på bordet. En halv million porsjoner er servert siden den gang, og fortsatt er den desiderte bestselger. Med dagens pris har den omsatt for 132 millioner kroner (egen sak i Horeca nummer 1 2009)

Hjørnet Bar & Brasserie er et av Trondheims mest populære treffsteder både for hotellets gjester og byens befolkning, og kjent som en av byens aller beste lunsjrestauranter

Pianobaren er med sine 40 år alltid et fast holdepunkt i byens natteliv. Internasjonale pianoentertainere sørger for god stemning hver kveld.

1897er en høyklasserestaurant hvor menyen bestemmes av kjøkkensjefen og tilpasses gjestens ønsker, og vinen bestemmes av egen sommelier

Selskapslokaler

Speilsalen er den opprinnelige "Spisesalen" fra 1897 oppført i barokkstil. Salen benyttes i dag til lukkede arrangementer, cabareer så vel som danseplass i helgene. Levende musikk både fredag og lørdags kveld. Her inngår også Salong Nansen, Salong Mickelsen, Salong Wedel Jarlsberg, 3 Salonger som stort sett brukes til lukkede arrangement.

Les mer i Horeca nummer 2 2009

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS