eple og hjerte
eple og hjerte

Den sunnere veien

Den siste tiden er satt et ekstra søkelys på den sunne maten og de sunnere drikkevarene. Noen sunne valg på bensinstasjonene, restaurantkjeden Marché og trenden Fast Casual er noen nye bidragsgivere til sunnere kosthold for folk i farten.

Publisert

Les mer om Fast Casual i siste utgave av Horeca som du kan laste ned her

" Jeg får tid til å trene en del. Går 70–80 mil på ski på vinteren, og hargjennomført Vasaloppet og Birken de siste fem-seks årene. Likevel sliter jeg med å unngå det usunne magefettet som har plassert seg som en badering med lite luft rundt sentrale deler av kroppen.

Det skyldes selvfølgelig mange ting. Jeg er mye på farta, og tyr til mer eller mindre lettvinte måltidsløsninger. Det er mange av oss som er mye på veien, som sitter rolig i bil mange timer i uka.

Rask matstopp med ostepølse

Veijobbingen ender ofte med en rask matstopp i form av ei ostepølse medbacon på en eller annen bensinstasjon, en kebabmeny med altfor mye dressing i ei kebabsjappe, eller en mer eller mindre usunn meny med pommes frites på en drive-in hos McDonald’s.

Og selv om jeg til tider synes det er knakende godt med en Mc-meny, setter jeg stor pris på at det nå finnes og stadig kommer nye alternativer.

Sunnere alternativer.

Marché på frammarsj

Nå er Marché på full fart inn i Norge. Det fargerike handletorget medgrønnsaker og ferskpresset juice er innbydende og spennende, og jeg kan få meg et måltid like raskt som andre steder langs veien. Og det er viktig.

Les også: Nye Marché-restauranter

" Folk med bilen som arbeidsplass må ta ekstra godt vare på helsa.Fast Casual, hurtigmat som ikke er usunn, er et innarbeidet begrep i USA,og kommer nå for fullt her i Norge. Konseptet er basert på friske, enkle retter med sunne høykvalitets råvarer. Maten skal være sunn, kjapp, enkel og tilgjengelig, og samtidig så god at den nytes.

- Fast Casual er morgendagens vinner

Forståsegpåerne tror at Fast Casual er morgendagens vinnerkonsept imåltidsbransjen i Norge, og i USA er det nå denne kategorien som øker aller mest.

Konkurransen er knivskarp, og nye og spennende konsepter må til for å henge med. Vi har satt søkelyset på flere aktuelle konsepter i denne utgaven.

Mange fnyser av den såkalte sunnhetsbølgen. For oss som prøver så godt vi kan, men som likevel er overvektige og sliter med høyt blodtrykk,ønsker vi den mer enn hjertelig velkommen på alle fronter, også i form av rask, sunn servert mat langs veien!