Vinnerbildet Rica Nidelven Frokost

Service: Den avgjørende faktor i kåringen av beste hotellfrokost

Twinings Best Breakfast har kåret den beste hotellfrokosten de siste fire årene. Når vurderingen av landets hoteller nå starter for femte gang, er kriteriene spisset. Service er stikkordet, og servicenivået vil bli det som skiller de beste hotellene fra de nest beste. 

Publisert

Rica Nidelven Hotel har vunnet Twinings Best Breakfast de siste årene. Hotellet har særlig utmerket seg på ekstraordinær service.

- Det er fortsatt mange som føler de har gjort jobben når det er satt opp en buffé med godt og fristende utvalg, uttalte juryformann Lars-Erik Underthun etter utnevnelsen i vinter.

- Dette er i virkeligheten bare grunnlaget for en vellykket hotellfrokost. Det som har skilt klinten fra hveten, har vært graden av service"

Økt inspirasjon

Twinings Best Breakfast arrangeres av Haugen-Gruppen AS, som har med seg objektive fagkrefter fra serveringsbransjen som dommere i konkurransen.

- Twinings Best Breakfast er et tiltak som er satt i gang for å bidra til økt inspirasjon, kreativitet og nytenkning rundt videreutvikling av hotellenes frokosttilbud. Vi inviterte derfor representanter fra hotellkjedene til en dialog, etter at årets konkurranse var avsluttet. Målet var å bestemme hvilke kriterier som skal være gjeldende i neste runde av Twinings Best Breakfast. To momenter har vært særlig viktig, når den videre gjennomføringen av Twinings Best Breakfast skulle avklares, sier Simen Eivindson Haugberg, produktsjef i Haugen-Gruppen.

Generelle kriterier

- For det første ønsker vi at alle hotell i realiteten skal ha muligheten til å nå høyt opp i konkurransen, sier han videre

- Det skal ikke være noe krav at utvalget skal være veldig stort. Detaljerte kriterier erstattes derfor med mer generelle kriterier. For det andre, vekter vi enda sterkere enn tidligere alt det som har med service å gjøre. Dette er gjort på bakgrunn av innspillene fra hotellbransjen selv"

To grupper

De nye kriteriene i Twinings Best Breakfast er delt inn i to grupper, som hver teller 50 %.

Under kategorien PRODUKT, teller følgende kriterier:

* Mat- og drikkeutvalg

* Kvalitet på mat og drikke

* Presentasjon

* Informasjon.

Under kategorien SERVICE teller disse kriteriene:

* Ankomst og mottakelse

* Atmosfære

* Personlig service

* Renhold og ryddighet

* Smil og vennlighet.

Besøkes høsten 2008

Landets hoteller vil bli besøkt i løpet av høsten 2008. De beste hotellene nomineres som finalister, og vil vurderes på nytt, før de beste hotellene utnevnes.

Den offisielle utnevnelsen av Twinings Best Breakfast vil skje under Smak 09-messen på Lillestrøm i februar.

Powered by Labrador CMS