Sunnerefrokost2

Hotellfrokosten blir stadig sunnere

God frokost er ett av de viktigste kriteriene når vi velger hotell. Flere norske hotellkjeder har gjort frokosten mye grønnere og sunnere. Frokosten er svært viktig for om gjestene kommer tilbake, viser undersøkelser hotellkjeden Rica har gjennomført.

Publisert

- Dette er delikat og fristende hotellfrokost med stort utvalg av sunn mat, sier Jair Vega fra Mexico (t.v) og Thiego Silvestre fra Brasil.(Foto: Bama)

- De viktigste kriteriene når folk velger hotell er pris, beliggenhet og frokost, sier Martina Rabsch, som har ansvaret for mat og drikke på 50 Rica-hoteller og 33 partnerhotell i Norge.

Hotellkjeden har satset stort på å gjøre frokosten bedre og sunnere de siste årene. Alle som jobber med frokosten er kurset for å øke kunnskap og kompetanse.

Viktig med presentasjon

– Presentasjonen av frukt og grønt er svært viktig for oss., sier Martina Rabsch i Rica Hotels. (Foto: Morten Holt)

– Presentasjonen av frukt og grønt er svært viktig for oss. Friskpresset juice av frukt og grønnsaker er veldig populært, sier Rabsch.

Hun mener en god frokostopplevelse på hotellet er utrolig viktig.

– En god frokost kan veie opp for andre forhold gjesten kan være misfornøyd med på et hotell, men det skal veldig mye til for å veie opp for en dårlig frokost, sier Rabsch.

Bedre kvalitet

Radisson-hotellet Oslo Plaza har doblet mengden frukt og grønnsaker på frokostbuffeen på få år.

– Vi er også langt mer opptatt av kvalitet på produktene. Nå bruker vi for eksempel ordentlig gode tomater med smak og ikke de rimeligste standardtomatene, sier hotelldirektør Tarje Hellebust på Radisson Blu Oslo Plaza Hotel.

Juicen er heller ikke hva den en gang var.

Vi er også langt mer opptatt av kvalitet på produktene, sier hotelldirektør Tarje Hellebust på Radisson Blu Oslo Plaza Hotel.

– Vi lager fersk og sunn juice av ananas, gulrot, eple, ingefær og lime rett foran gjestene. Det er veldig populært, sier Hellebust.

Gjester stiller krav

– Utvalget av frukt og grønt på norske hoteller har økt veldig de siste årene, bekrefter Håkon Iversen, direktør for storhusholdning i frukt- og grøntleverandøren Bama.

Nordmenn er mye mer bereiste enn før, og Iversen mener våre nye reisevaner har gjort oss mer opptatt av fersk frukt og grønt.

– Når vi er på ferie i utlandet opplever vi at hotellene har flotte fat som bugner av frukt og grønnsaker, og derfor har vi begynt å kreve det samme av hoteller her hjemme, sier han.

I dag er det blitt vanlig at norske hoteller tilbyr gjestene ferdige oppkuttet frukt og grønt.

– Når man kutter opp frukten, spiser folk mer, og gjestene blir mer fornøyde, sier Håkon Iversen.

Newswire

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS