utnevertskapbredde.jpg
utnevertskapbredde.jpg

Femte generasjon hedret med pris

Vertskapet på Hotel Ullensvang fikk i dag prisen Årets Hotelleder. I jurybegrunnelsen heter det at vertskapet tildeles prisen "for å vise vei i markedsføringen av Norge som eksotisk reisemål for turister fra fjerne markeder, og på den måten bygge opp en fyrtårnsbedrift for norsk reiseliv i Distrikts-Norge".

Publisert

Hans Edmund, Ina og Edmund Utne satte stor pris på utnevnelsen. - Vi markedsfører ikke bare Hardanger, men hele Norge, sa de. (Foto: Helle Hynne)

Det er essensen i juryens begrunnelse og står på diplomet vinneren ble tildelt ved en seremoni på SMAK 2011 på Lillestrøm fredag.

To generasjoner

Årets hotelleder 2011 er et vertskap som favner to generasjoner av eier- og driverfamilien på Lofthus i Hardanger: Ina og Edmund Harris Utne (4. generasjon), og Barbara Zanoni og Hans Edmund Harris Utne (5. generasjon).

I juryens videre begrunnelse heter det for øvrig: ”For Kari og Ola er Japan, Brasil og Mexico eksotiske reisemål. For japanere, meksikanere og brasilianere er Norge – og Hardanger spesielt – et minst like eksotisk reisemål den andre veien. Etter en målrettet innsats gjennom flere tiår, fyller Hotel Ullensvang nå opp hotellperlen ved Hardangerfjorden med turister fra Fjerne Østen og Sør-Amerika om sommeren.

Hurtigst voksende næring

Edmund Harris Utne uttaler til fagbladet Horeca:

– Jeg tror vi kan fylle opp hotellet hele året hvis vi klarer å nå fram med budskapet om hvor eksotisk Norge er også om vinteren, sett med deres øyne. Turister fra Fjerne Østen og Sør-Amerika kommer ikke bare for å oppleve sol og sommer i Norge. Mange kommer for å oppleve den barske naturen med det barske klimaet i det lille landet i det høye nord. Dette er et nytt og spennende marked for oss, som kan bidra til å fylle hotellene hele året.

Utenlandsk arbeidskraft

I høysesongen har Hotel Ullensvang mer enn 30 utenlandske medarbeidere fra en rekke land, av et hundretall til sammen på lønningslisten. Rammebetingelsene for disse er de samme som for hotellets norske medarbeidere. De betjener gjester fra nærmere 60 land, som bor på Ullensvang i løpet av året.

– Globalt er reiselivsnæringen verdens hurtigst voksende næring. Tilgjengeligheten avgjør om Norge som nasjon får del i denne veksten, sier Utne.

Langsiktig innsats

Helt siden slutten av 1960-tallet har eierne og vertskapet Utne gjort en tålmodig og langsiktig innsats siden for å vinne fjerne markeder for Vestlandet, Hardanger – og Hotel Ullensvang som hjørnesteinsbedrift i Lofthus og et fyrtårn i reiselivet i Fjord-Norge.

Spesielt målrettet siden tidlig på 1980-tallet har satsingen på det japanske markedet vært. Resultat: I dag har Ullensvang flere japanske besøkende enn tyske. Sammen med en japansk turoperatør har Utne-familien etablert ”Japan & Hardanger Exchanging Culture” (Den Japanske Hardanger Klubb).

Fotfestet i Japan gjør det lettere å angripe andre store markeder i Fjerne Østen. – Vi er i god gang i Kina. Ser på Malaysia. Dette er ikke tilbakestående land i dag; de har verdens mest blomstrende økonomier med en stadig mer velstående befolkning. Som søker eksotiske opplevelser vi kan gi dem!

Det er femte generasjon vertskap på Ullensvang, Barbara Zanoni og Hans Edmund H. Utne, som p.t. systematisk bearbeider markedene i Brasil – med gjennomslag allerede – og Mexico.

Etter sammenbruddet i kurs/konferanse- og kongressmarkedet, peker selekterte turistmarkeder seg ut som hovedmålgruppe:

Utfordrer politiske myndigheter

– Ullensvangs fremtid ligger i kultur- og opplevelsesturisme – en eksportbedrift som opererer i de fjerneste markedene på globusen. Som et eksotisk reisemål for dem, sier Edmund Harris Utne. I opplevelsespakken bygd rundt Hotel Ullensvang inngår solsiden av Hardangerfjorden og komponisten Edvard Grieg som bodde og virket på Ullensvang.

Vertskapet ved Hotel Ullensvang utfordrer våre politiske myndigheter til å spille på lag for å bygge opp reiselivsnæringen som en bærekraftig hovednæring i Distrikts-Norge, ved å gjøre de norske, eksotiske destinasjoner kysten rundt bedre og sikrere tilgjengelig gjennom bedre kommunikasjoner.”

NHO Reiseliv og Ask Media

Bak prisen ’Årets hotelleder’ står NHO Reiseliv og Ask Media med fagbladet Horeca. Det koordinerende juryarbeid forestås av John Einar Bakketun fra NHO og Odd H. Vanebo fra Horeca.

Odd H. Vanebo fra Horeca, vertskapet og John Einar Bakketun fra NHO. (Foto: Helle Hynne)

Hotel Ullensvang ble grunnlagt i 1846 av Hans Utne, som 14 år gammel kom roende over fjorden fra Utne. I dag er femte generasjon Utne vertskap ved hotellet.

Andre som har blitt kåret til Årets hotelleder:

" 2009: Delt mellom: - Bjarte Gjerde, administrerende direktør på Rica Nidelven Hotel og for Rica Midt-Norge AS - Ole-Jacob Wold, administrerende direktør i Rica Hotels AS2006: Gunvor og Knut Rydningen, vertskapet ved Vica Hotel

Relaterte artikler