HardangerSaftogSiderfabrikkFotoHSSF
HardangerSaftogSiderfabrikkFotoHSSF

Byr på dessertvin og eplelikør frå Hardanger

Nå kan kunder over hele landet bestille Hardanger eplelikør og Dessertvin frå Hardanger, produsert av Nils Lekve og Hardanger Saft- og Siderfabrikk, på sitt lokale pol. Produktene er blant annet egnet til desserten.

Publisert

Hardanger eplelikør og Dessertvin frå Hardanger er nå å få tak i på Vinmonopolet. (Foto: Nils Lekve)

– Jeg har alltid hatt et ønske om å utvikle nye produkter med basis i det råstoffet og produktene jeg allerede har, sier Nils Lekve.Han eier og driver Hardanger Saft- og Siderfabrikk.

I 2009 stod brenneriet klart, og tre år senere er første produksjonen av likør og dessertvin klar for salg.

Passer til desserten

Hardanger eplelikør kommer i en flaskestørrelse på 0,5 liter, og med en alkoholprosent på 21,5 %. Likøren er laget av eplejuice og egenprodusert eplebrennevin. Likøren skiller seg ut ved at det ikke er tilsatt sukker eller søtningsstoff. Den består kun av eple, og er dermed mindre søt enn det du kanskje forbinder med de fleste andre likører.

Dessertvin frå Hardanger får du i en flaskestørrelse på 0,7 liter, og med en alkoholprosent på 18 %. Begge produktene er søte og passer til dessert, ost og som avec til kaffe.

Frukt- og Siderruta

Nils Lekve, eier og driver av Hardanger Saft- og Siderfabrikk. (Foto: HSSF)

Hardanger Saft- og Siderfabrikk ligger innerst inne i Hardangerfjorden på fruktgården Lekve i Ulvik. Dette er en tradisjonell fruktgård med stor produksjon av eplemost og sider, og nytt moderne brenneri for produksjon av eplebrennevin.

Hardanger Saft- og Siderfabrikk er og en del av Frukt- og Siderruta – tre gårder i Ulvik som tar mot gjester for omvising og smaksprøver.

Les mer på Hardangersider.no

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på Horeca i dag.

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"