Illustrasjonsfoto: Hasselknippe
Illustrasjonsfoto: Hasselknippe

Tre tips som styrker din merkevarelojalitet

Restauranter og hoteller ha vært stengt i lang tid. Nå åpnes det opp igjen. Hva skal du gjøre for at de blir så fornøyde at de gjerne vil komme igjen?

Publisert

Denne saken er skrevet av Kari Hasselknippe

Kari Hasselknippe. (Foto: Hasselknippe AS)
Kari Hasselknippe. (Foto: Hasselknippe AS)

Etter langvarig «lockdown», både her hjemme og i verden, skal det norske samfunnet åpnes igjen før sommeren. Kontrollert og over tid. Mange hoteller og restauranter er godt i gang, og flere planlegger gjenåpning i disse dager. Det er supre nyheter. Og nå er vi mange som vil støtte norsk reiseliv. Det kan også bety at du får mange nye gjester. Hva skal du gjøre for at de blir så fornøyde at de gjerne vil komme igjen?

Det å ha en lojal kundebase er den største suksessen for enhver bedrift. Dersom du ikke har en lojal kundebase så betyr det at du til stadighet må konkurrere på pris og tilgjengelighet. Når kundene dine har mulighet og grunn til å velge en annen merkevare, men likevel fortsetter å velge ditt, kalles det merkevarelojalitet.

Under finner du tre tips til hvordan du kan styrke din merkevarelojalitet.

Merkevarelojalitet handler først og fremst om ekstraordinær service

Det er det dessverre overraskende mange som glemmer. Det viktigste av alt er at dine gjester og kunder trives hos deg. Dersom du leverer noe som på en eller annen måte kan overraske litt eller gjøre oppholdet spesielt minneverdig så får du en god ambassadør. Det er det beste du kan gjøre for at en kunde skal komme igjen.

1) Lytt til dine kunder

I dag har vi mange kanaler der kunder og gjester kan legge igjen en tilbakemelding. Følg med på hva som skrives om deg. Hva liker kundene dine spesielt godt og hvilke klager gjentar seg til stadighet? Denne innsikten er gull verdt og vel verdt å ta hensyn til når du skal jobbe med mulige forbedringer og konseptutvikling av stedet ditt.

Les også: Hvordan bli en positiv snakkis?

2) Personifiser tilbud, service og belønning

En og samme løsning funker ikke lengre. De beste hotellene får hver og en gjest til å føle seg spesiell, og den beste måte å gjøre dette på er å personifisere servicen. Teknologi kan hjelpe deg langt på vei, men hotell- og reiselivsbransjen styres av mennesker. De beste hotellopplevelsene jeg har hatt er de der de er godt forberedt på min ankomst og der jeg blir personlig fulgt opp. Det kan alle gjøre noe med.

3) Gi en trygg opplevelse

Jeg legger til et nytt, viktig punkt som vil være helt avgjørende nå i forbindelse med situasjonen vi er i (Covid19). Nå vil alle gjestene dine være ekstra opptatt av trygghet og sikkerhet. Sørg for at du setter i verk nødvendige tiltak og vær flink til å kommunisere dette i dine kanaler. En trygg opplevelse er nå viktigere enn noen gang.

Se NHOs veiledere her.

Les om Kari Hasselknippes besøk på Hotel Norge, Scandics andre signaturhotell, her. Kan du ta fatt på noe av dette allerede i dag? Selv om alt er annerledes i år, kan det likevel hende dette er året du får nye gjester og det gir deg en unik sjanse til å få de inn i lojalitetsloopen. Eller hvordan skal du ta imot de som allerede er dine beste kunder? Jeg ville i hvertfall vist min takknemlighet og gjort mitt for at de ville forbli en av mine gode ambassadører. Lykke til med forberedelser og forhåpentligvis med gjenåpning av ditt hotell, restaurant eller annen virksomhet.

Les også: Det er nå det gjelder å være kreativ

Hasselknippe AS

Kari Hasselknippe er gründeren bak Hasselknippe AS, og som rådgiver og prosjektleder hjelper hun hoteller, destinasjoner og øvrige servicebedrifter med ulike strategier, konsepter og løsninger innen branding, kommunikasjon, markedsføring/PR og kvalitetsutvikling.

I tillegg til strategisk rådgivning er praktisk gjennomføring en svært viktig hjørnestein i alle oppdrag. Derfor har Hasselknippe knyttet til seg spesialiserte miljøer som bidrar med sin spisskompetanse tidlig i prosjektene og sikrer gjennomføring. Hasselknippe forestår overordnet prosjektledelse både før, under og etter produksjon.

Kari Hasselknippe har 25 års erfaring fra ulike kommersielle stillinger innen hotell og reiseliv, hvorav 14 år som salgs- og markedsdirektør ved Grand Hotel Oslo.

Les alle blogginnleggene fra Hasselknippe her

Du kan lese mer på Hasselknippe.com

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca