prosjektleder for Fursetgruppen, Petter W. Sekne. (Foto: Fursetgruppen)
prosjektleder for Fursetgruppen, Petter W. Sekne. (Foto: Fursetgruppen)

Driver den norske restauranten på Grüne Woche

Med et team på til sammen 18 personer driver Fursetgruppen for åttende gang den norske restauranten på Grüne Woche (IGW) i Berlin, som pågår i disse dager.

Publisert
Den norske restauranten på IGW. (Foto: Fursetgruppen)
Den norske restauranten på IGW. (Foto: Fursetgruppen)

IGW har blitt en viktig møteplass for landbruket og matindustrien, og er en stor profileringsarena i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv.

Jovan Mijuskovic og Arnold Egeli er med i Fursetgruppens team på Grüne Woche. (Foto: Fursetgruppen)
Jovan Mijuskovic og Arnold Egeli er med i Fursetgruppens team på Grüne Woche. (Foto: Fursetgruppen)

Serveres mer enn 40 000 måltider

Thomas Moen på plass i Berlin for Fursetgruppen. Hanne Holtane Bergland bak.(Foto: Fursetgruppen)
Thomas Moen på plass i Berlin for Fursetgruppen. Hanne Holtane Bergland bak.(Foto: Fursetgruppen)

Fursetgruppen har sammen med Innovasjon Norge ansvar for den norske restauranten, hvor det over 14 dager serveres mer enn 40 000 måltider.

Her vises det frem produkter fra norske produsenter for mer enn 400 000 besøkende gjennom perioden fra 19. januar til 28. januar.

Viktoria Andresen, Konstantin Zimmerman og Panja Richter på plass for Fursetgruppen på IGW i Berlin. (Foto: Fursetgruppen)
Viktoria Andresen, Konstantin Zimmerman og Panja Richter på plass for Fursetgruppen på IGW i Berlin. (Foto: Fursetgruppen)

Vise frem det beste Norge har å tilby

Jovan Mijuskovic i aksjon på kjøkkenet. (Foto: Fursetgruppen)
Jovan Mijuskovic i aksjon på kjøkkenet. (Foto: Fursetgruppen)

– Vi har et fantastisk team av kokker og læringer med oss til Berlin, og det er utrolig gøy å vise frem det beste Norge har å by på, sier prosjektleder for Fursetgruppen, Petter W. Sekne, og fortsetter:

– Vi øker intern kompetanse når det gjelder råvarer og produsenter, men ikke minst er kompetanseoverføring en viktig faktor når ulike ressursene jobber tverrfaglig. For oss betyr det at vi får mulighet til å plukke de beste råvarer og produkter fra hele landet. I tillegg til å skape nye relasjoner ser vi også at den interne stoltheten betyr mye for teamet.

Populær restaurant på IGW

Ved å samle norske produsenter, leverandører og politikere, får man en unik arena for deling av kunnskap og kompetanse. Den norske restauranten er kjent som en av de beste på IGW og er populær blant både tyske og norske besøkende.

Norges deltakelse i Berlin er et tett samarbeid mellom Landbruks- og matdepartementet, nasjonal prosjektledelse hos Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Grüne Woche

Internasjonal Grüne Woche 2018 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 19. til 28. januar. IGW er en av verdens største messer for mat og landbruk.  

Arrangeres i 2018 for 83. gang.

På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende. 

Norge deltar på messen for 31. gang i 2018 

I 2018 vil det utstillere fra tre regioner i Norge. Fjord-Norge, Trøndelag og Fjell-Norge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.  

Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.

Fursetgruppen driver den restauranten på den norske standen for åttende gang.

Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.  

Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling.

Les mer på Gruenewoche.de.