Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Pink Fish sliter i Norge

Laks selger ikke som fastfood i Norge. Pink Fish, som ble etablert i 2017, sliter. Nå skal det heller satses i utlandet.

Publisert Sist oppdatert

Den første Pink Fish-restauranten ble etablert i kjelleretasjen på Steen & Strøm i Oslo høsten 2017.

Siden har det blitt åpnet ytterligere fire restauranter i Norge, samt en i Singapore.

Les også: Vil erobre verden med norsk sjømat

Har ikke slått an

Nå er både restauranten i Steen & Strøm og i Oslo City lagt ned. Sunn og bærekraftig mat, med laks som hovedingrediens, har ikke slått an blant norske forbrukere. Planene om å etablere flere restauranter i Norge er skrinlagt.

– Folk i Norge sier én ting og gjør noe annet. Selv om vi leverer på alle de viktige driverne som bærekraft, sunnhet, convenience, gjøre fisk enklere tilgjengelig og så videre, ser vi at det spises pizza, pasta og burgere som aldri før, sier Pink Fish-sjef Ronny Gjøse til Intrafish.no.

Geir Skeie og Ronny Gjøse har frontet Pink Fish utad. (Arkivfoto: Morten Holt)
Geir Skeie og Ronny Gjøse har frontet Pink Fish utad. (Arkivfoto: Morten Holt)

Les også: Pink Fish til Bergen

Åpner Pink Fish nummer to i Singapore

Men selv om det ikke blir flere etableringer i Norge, skal det satses i utlandet. Allerede høsten 2020 åpner Pink Fish sin andre restaurant i Singapore, der laks som fastfood selger mye bedre enn hjemme i Norge.

Les også: Pink Fish til Asia

– I Asia og i den store verden har de en annen matkultur enn her, sier Gjøse, som også har med seg Bocuse d'Or-vinner Geir Skeie på Pink Fish-laget.

Det er selskapet Salmon Company Norway som står bak Pink Fish-restaurantene. Pink Fish-restaurantene omsatte for om lag åtte millioner kroner i 2018. Resultatet før skatt var på nesten minus sju millioner kroner.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca