Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

Garanterer læreplass til kokker og servitører

Mandag 6. februar undertegnet Oslo kommune og hotell- og restaurantbransjen en avtale som garanterer at alle kvalifiserte søkere vil få læreplass.

Publisert
Fra venstre daglig leder i Lærlingkompaniet, Laila Berge, avdelingsdirektør for fagopplæring i Utdanningsetaten, Bente Fredheim, byrådsleder Raymond Johansen og kokkelærling på Thon Hotel Opera, Petter Lie Gillebo. (Foto: Privat)
Fra venstre daglig leder i Lærlingkompaniet, Laila Berge, avdelingsdirektør for fagopplæring i Utdanningsetaten, Bente Fredheim, byrådsleder Raymond Johansen og kokkelærling på Thon Hotel Opera, Petter Lie Gillebo. (Foto: Privat)

Hotell- og restaurantbransjen er en stor og stadig viktigere bransje i Oslo. Mangelen på fagarbeidere og kvalifisert arbeidskraft representerer en av bedriftenes største utfordringer. På nasjonalt nivå har det snart vært 10 år med jevn nedgang i rekrutteringen og antall lærlinger i restaurant- og matbransjen er kritisk lavt.

Tar grep i Oslo

Mens man venter på en norsk «Jamie Oliver» som kan inspirert norske elever til å velge mat- og restaurantfag, tar Oslo kommune nye grep.

Mandag 6. februar var blant annet byrådsleder Raymond Johansen til stede på Thon Hotel Opera, da utdanningsetaten i Oslo kommune og Lærlingkompaniet (Opplæringskontoret for Hotell og restaurantfag) signerte læreplassgarantien for restaurant- og matbransjen for servitør- og kokkfaget i Oslo.

«Yrkesveien»

Byrådet i Oslo la i desember frem «Yrkesveien», strategien for fag- og yrkesopplæring, der læreplassgarantier er et av mange tiltak. Nå er det på plass.

«Målet er at en slik læreplassgaranti vil virke positivt på rekruttering og omdømmebygging for faget. Videre vil en læreplassgaranti for kokk- og servitørfag ha som mål å styrke samarbeidet mellom skole, skoleeier og lokalt arbeidsliv. Læreplassgaranti vil være viktig for å synliggjøre muligheten for en fremtidssikker utdannelse (det neste viktigste ungdom oppgir er ved valg av yrke) samt å vise hotell- og restaurantbransjen både som ryddig og attraktiv», heter det i en pressemelding.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her