Jonas June. (Foto: Helle Øder Valebrokk)

Bartendere med søkelys på bærekraft

Norske Jonas Junge var en av 56 bartendere fra hele verden som denne uken kjempet om tittelen «Global World Class Bartender of the Year» 2018. Konkurransen ble arrangert i Berlin.

Publisert

Bærekraft var tema, og oppgaven som bartenderne fikk som hjemmelekse – før konkurransen, var å lage en video der de skulle redesigne en klassisk Ketel One-cocktail med fokus på bærekraft i oppgaven «Better Drinking». De skulle også vise hvilken positiv effekt cocktailen kan ha på samfunnet rundt dem.

Jonas Junge i aksjon. (Foto: Helle Øder Valebrokk)

Søkelys på kje

Irlands kandidat hadde fokus på hva bier gjør for miljøet rundt oss. Panamas bartender gikk sammen med andre bartendere i nærmiljøet sitt og lagde et produkt der overskuddet gikk til å dekke skolegang for barn.

Norske Jonas Junge satte søkelyset på kje. I Norge kastes alt for mye kjekjøtt, og dette temaet ville bartenderen ta for seg ved å lage en Bloody Mary med geiteblod og en kraft laget på geitebein.

– Jeg ville vise at man kan utnytte alle deler av dyret og dermed unngå matsvinn, sier den bartenderen fra Skien.

Trender i bransjen

Juryen på plass hos norske Jonas Junge. (Foto: Helle Øder Valebrokk)

Hvert år under World Class arrangeres «trend session» der kjente bartendere og trendanalytikere møtes for å diskutere trender innenfor bartenderyrket. Det gjennomgående temaet var bærekraft og hvordan man kan skape et bærekraftig miljø på arbeidsplassen, samt å se på hvordan barer kan bidra til et bedre nærmiljø. – Vi har kommet lenger enn å diskutere plastsugerør og storforbruk av papirservietter, sier Laurene Mote, global bartender for Diageo.

– Nå er det på tide å se bredere på temaet bærekraft. Dette er noe de blant annet gjør på oslobaren Himkok, som foruten å havne på en imponerende 19. plass på listen «The 50 Best Bars», også vant utmerkelsen «Verdens mest bærekraftige bar» forrige uke. Himkok har vært fødested for flere av de norske World Class-finalistene oppgjennom årene og viser at Norden er i toppsjiktet hva angår bærekraft og bartendere i toppklasse, uttaler Mote.

Brunost og norsk eplesider

Den første oppgaven World Class-bartenderne fra 56 land fikk da de kom til Berlin var «Flavours of a Nation». Her skulle bartenderne lage to cocktails med Johnnie Walker Black Label for å representere deres hjemland. Hver drink måtte være inspirert av en av grunnpilarene i whiskyen: Røkt malt, frisk frukt, tropisk frukt eller kremet vanilje. En av cocktailene skulle være en highball. Smak og historien bak drinkene måtte komme godt frem i presentasjonen.

Norges beste bartender, Jonas Junge, lagde en frisk highball der han brukte nypeinfusert sider laget med norske epler. Sideren var laget av oslobaren Gurken Gurken Gurken Gurken.

Jonas Junge og svenske Emil Hed gikk ikke videre til Top 20, som allerede ble annonsert samme kveld. Danmarks Michael Hajiyianni var den eneste skandinaviske bartenderen som gikk videre til oppgavene, Tanquerays No 10s «Search for Signature» og Ron Zacapas «Before and After» dagen etter.

Jonas Junge hadde tatt med brunost, Imsdal og geitemelk til Berlin.

– Jeg er veldig fornøyd med smakene i cocktailene jeg serverte, og jeg vet nøyaktig hva som gikk galt i konkurransen. Jeg hadde tekniske problemer med kaffesiphonen som jeg brygget gløggen i. Gassen gikk tom, selv om jeg sjekket den før jeg gikk på scenen. Dessuten gikk filteret tett under bryggingen. Det er slik som skjer, forteller han.

Junge er likevel glad for opplevelsen.

Orlando Marzo vant «Global World Class Bartender of the Year» 2018. (Foto: Helle Øder Valebrokk)

– Man møter mange nye og bra folk i bransjen, sier han.
Han ser ikke bort ifra at han prøver seg igjen et annet år. Nå skal han og samboeren Anna åpne bar sammen i Oslo. Alt fokus fremover vil bli på dette prosjektet.

Junge har prøvd fire ganger tidligere å komme til den internasjonale finalen i World Class. I år kan han skryte av å være Norges beste bartender og en av verdens beste bartendere.

– Jeg elsket Junges brunostkrem og den varme gløggen var en av de beste drinkene jeg smakte på, sier dommer Tash Conte når hun får spørsmål om hvordan Junge klarte seg i World Class.

Foto: Helle Øder Valebrokk

Australsk seier

Orlando Marzo fra Australia stakk av med tittelen «Global World Class Bartender of the Year» 2018 under World Class 2018. Danmarks bartender, Michael Hajiyianni, stakk av med prisen for beste cocktail i oppgaven «Flavours of a Nation».

Norske bartendere i vinden

Foto: Helle Øder Valebrokk

I Berlin var det ikke bare verdens største bartenderkonkurranse – World Class – som pågikk denne uken.

Også BCB (Bar Convent Berlin) – verdens aller største barmesse foregikk samtidig. Her kunne man møte kremen av norske bartendere og produsenter. Det er ingen tvil om at norsk bartenderkunst er i vinden. Her var det norsk akevitt, norskproduserte taptails (drinker på tap) og bergensk gin.

Drink 1

* 4 cl Johnnie Walker Black Label

* 2 dasher Angostura bitter

* Toppet med nypeinfusert norsk eplesider laget av oslobaren Gurken Gurken Gurken Gurken

Drink 2

* 4,5 cl Johnnie Walker Black Label

* 4 cl varm gløgg laget med mørk sjokolade og tørkede, norske blåbær

* Brunostkrem og revet mørk sjokolade på toppen.

* Servert med rosiner, brunost og karamelliserte mandler.

Denne saken er skrevet av Helle Øder Valebrokk

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS