Illustrasjonsfoto: Christer Olsen/Classic Norway Hotels

Hansa Borg tar melkeveien til Nord-Norge

Fra januar vil det være mulig å få tilgang til Hansa Borgs produkter i utelivsbransjen over hele landet.

– Som en del av et utvidet distribusjonssamarbeid med Tine, vil Hansa Borg fra 1. januar være landsdekkende også i utelivsmarkedet, sier «key account manager» uteliv, tax-free og Vinmonopolet i Hansa Borg, Erik Stavåsen.

Hansa Borg har samarbeidet med Tine siden 2013 i de fleste deler av landet og har god erfaring med dette. I april varslet selskapet at de fra januar 2021 vil utvide sitt nåværende samarbeid med Tine på distribusjon av kollivarer (flasker, glass og fat) til utelivsbransjen til også å inkludere Bergen, Oslo og sentrale deler av Østfold/Viken.

Også nord for Saltfjellet

Nå kan også utelivet i Nord-Norge da del i Hansa Borgs produkter. (Foto: Jelle Dobma)

– I nåværende samarbeid med Tine har vi bare levert varer til serveringssteder opp til Saltfjellet. Vi har kunder som etablerer seg nordover og opplever økt etterspørsel etter våre produkter. Ved å utvide samarbeidet med Tine ytterligere, vil kollivarer fra Hansa Borg fremover også være tilgjengelig for eksisterende og fremtidige kunder helt nord i landet, sier Stavåsen.

Effektiv distribusjon og godt utnyttet transport er et vesentlig moment i bedriftens strategi.

– Et utvidet samarbeid med Tine styrker vår fleksibilitet og åpner opp for nye markeder. Samarbeidet sparer i underkant av 200 000 kilometer kjøring fra veiene, i tillegg til at det tar ned vårt karbonfotavtrykk innen transport med over 150 tonn* i året, sier direktør for «supply chain» i Hansa Borg Bryggerier, Cato Johnsen.

Ser et stort potensial

I tillegg til at endringen gir et godt miljøregnskap og nye distribusjonsmuligheter, så ser vi at prosjektet bidrar til å bedre og tydeliggjøre våre prosesser rundt kundeordrer og kundeplukk. Dette vil styrke vår leveringsevne og gi våre kunder en enda bedre kundeopplevelse enn i dag, sier Johnsen.

Det utvidede samarbeidet med Tine i Bergen, Oslo og sentrale deler av Østfold/Viken omfatter rundt seks prosent av volumet Hansa Borg selger på ett år. Selskapet ser et stort potensial med økt distribusjon nordover.

Hoveddelen av Hansa Borg sine varer distribueres allerede av ASKO, COOP, Rema og Tine. Distribusjon av tankøl fortsetter uendret som i dag, direkte ut fra alle bryggeriene.

* Sammenlignet med dagens oppsett.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS