Nytt liv for historisk akevitt

Løiten Taffel Aquavit forsvant fra markedet for snart 100 år siden, og resepten ble sporløst borte. Nå er de edle dråpene endelig tilbake i ny utgave – etter en iherdig leteaksjon.

Publisert
Kategorisjef for norsk akevitt hos Arcus, Romain Jourdan. (Foto: Arcus)

Løiten Taffel Aquavit var en populær akevitt på begynnelsen av 1900-tallet. Dessverre forsvant både produktet og resepten under forbudstiden mellom 1916 til 1927. Og siden har den vært borte. Nå får den heldigvis «nytt liv».

– Det hele startet med at Vinmonopolet hadde et anbud for en taffelakevitt. I våre arkiver fant vi et produkt, Løiten Taffel, som hadde passet perfekt til dette anbudet. Dessverre fant vi veldig lite info om produktet, forklarer kategorisjef for norsk akevitt hos Arcus, Romain Jourdan, i en pressemelding.

Med det var en storstilt leteaksjon et faktum.

Fant uåpnet flaske. (Foto: Arcus)

Fant uåpnet skatt

– Vi satte i gang et omfattende arbeid for å finne mer informasjon. Vi tok blant annet kontakt med foreningen Løiten Aquavitens Venner (LAV), som også har gjort grundige undersøkelser for å finne den forsvunne resepten. Dessverre lyktes heller ikke de, fortsetter Jourdan.

Det foreningen derimot fant, var en uåpnet originalflaske med nettopp Løiten Taffel Aquavit, med Kristiania på etiketten. Produktet var antakelig rundt 100 år gammelt, siden det forsvant fra markedet rundt 1920.

Skaper ny historie

Dermed startet jobben med å skape et nytt produkt – inspirert av det snart 100 år gamle innholdet i flasken. Og resultatet har blitt så bra at Arcus har bestemt seg for å relansere produktet, selv om originalresepten fortsatt ikke er å oppdrive.

– Vi garanterer ikke at produktet smaker som originalen fra 1900-tallet, men det har i hvert fall gitt nytt liv til en historisk akevitt. Vi har skapt et klassisk Løiten-produkt med tydelig karvepreg, sier Jourdan.

Løiten Taffel Aquavit. (Foto: Arcus)

– Balansert smak

Og han er slett ikke den eneste som gleder seg over nyheten.

– Det er med stor glede vi konstaterer at en gammel klassiker fra begynnelsen av 1900-tallet nå fremstår i ny presentasjon og reseptur. Konklusjonen vår er at det er en sitruspreget, mild og frisk akevitt, der karve og rosmarin fremtrer i et godt balansert smaksbilde, sier Egil Vold, president i Løiten Aquavitens Venner.

Han mener produktet åpenbart har livets rett.

– Etter vår oppfatning er dette et godt bidrag blant dagens taffel-akevitter. Løiten Taffel fremstår som et passende følge til fiskeretter, skalldyr og lyst kjøtt, men den kan også utmerket nytes alene, mener Vold.

Løiten Taffel Aquavit

Varenr.: 7847001

Vol: 70cl

Pris: 390 kroner (Vinmonopolet)

Alkoholprosent: 40 %

Lanseres fredag 1. september 2017.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Løiten Brænderi

Løiten Aquavit er en av de mest solgte varemerkene innen norsk akevitt, og en kulturbærer. Løiten Brænderi ble etablert i 1855 som et samarbeid mellom flere små gårdsdestillerier i området.

En ny lov la restriksjoner på hjemmebrenningen ved å øke minimumsvolumet for årlig produksjon til et nivå ingen av gårdene kunne oppnå.

Løiten Brænderi produserte ren sprit basert på norske poteter. I 1871 ble Løiten Brænderis Destillation etablert i Oslo. Her videreforedlet de spriten med urter og krydder, og solgte til et stort marked i inn- og utland.

I 1921 overtok Vinmonopolet all produksjon og salg av vin og brennevin i Norge, inkludert originale merkevarer og oppskrifter.

Arcus

1996 ble Arcus skilt ut fra Vinmonopolet som et selvstendig selskap.

Det svenske investeringsselskapet Ratos AB har vært største aksjonær i Arcus siden 2005 (83%) og Hoff nest største eier (9,9%)

Arcus har et av Europas mest moderne anlegg for produksjon, tapping og lagring av vin- og brennevin, lokalisert på Gjelleråsen utenfor Oslo, innviet i 2012.

Arcus er verdens største produsent av akevitt og er ledende i Norge på vin og brennevin. Selskapet er i tillegg nest største importør av vin i Sverige, tredje størst i Finland, og nest størst innen brennevin i Danmark.

Forretningsområdet vin står for rundt 57 prosent av inntektene (2015), der datterselskaper i Sverige, Norge og Finland forvalter til sammen ca 450 vinagenturer fra hele verden. I tillegg utvikler Arcus egne merkevarer på vin, blant annet Norges mest-selgende rødvin hittil i år; Falling Feather.

Forretningsområdet brennevin utgjør rundt 33 prosent av inntektene (2015) og inkluderer Arcus' portefølje av ikoniske merker som Linie, Gammel Opland, Gammel Dansk og Aalborg-akevittene - og nå også Løiten Taffel Aquavit. Arcus’ brennevin selges i over 25 land, der Norden og Tyskland er dominerende.

Forretningsområdet distribusjon (Vectura), som står for de resterende 10 prosent av inntektene, distribuerer alkoholholdige drikker til hele Norge, både for Arcus og andre importører. Vectura er tett integrert med Arcus’ produksjonsanlegg på Gjelleråsen.

Arcus promoterer ansvarlig alkoholkonsum overfor alle ansatte, kunder, leverandører og samarbeidspartnere.

Arcus ASA er notert på Oslo Børs.

Les mer på Arcus.no

 

Powered by Labrador CMS