Illustrasjonsfoto: Hansa Borg
Illustrasjonsfoto: Hansa Borg

Hansa Borg satser på tysk «craftbeer»

Hansa Borg fortsetter å utvikle porteføljen innenfor «craftbeer». Nå henter Hansa Borg øl fra det tyske håndverksbryggeriet BraufactuM til Norge

Publisert

BraufactuM ble ble startet i 2010 av Marc Rauschmann og Thorsten Schreiber, de var da det første skikkelige tyske mikrobryggeriet som satset på craft.

Pionerer

Siden den gang har BraufactuM blitt pionerer innen det tyske craft-markedet, og de er ledende i å

introdusere ny teknologi og nye ølstiler. For Rauschmann og Schreiber handler det ikke om å lage de mest ekstreme ølene, men heller å lage øl som er i perfekt harmoni med intense smaker som overrasker.

– Hansa Borg skal i første omgang tilby BraufactuM Indra (Hvete IPA), Soleya (Saison) og Yakeros (IPA), alle tre produktene treffer godt på trendene innen craft i Norge og som vi har tro på at vil falle i god smak blant forbrukerne, sier produktgruppesjef Theodor Espelid.

BraufactuM Indra (Hvete IPA) 6,8 %

En tysk vri på den Amerikanske IPA stilen og den ufiltrerte hveteølen fra Bavaria, ølet har de tradisjonelle IPA- og hveteøl signaturene med smaker av banan, appelsin og tropiske frukter.

Kanal: Uteliv, og lanseres 4.mai på Vinmonopolet.

BraufactuM Soleya (Saison) 6,5 %

Tørr, forfriskende øl med fruktige noter av Enigma humle, avrundet søthet og en velbalansert bitterhet. Tørrhumlet, som gir noter av grønn banan, mirabelle plomme og et hint av hvit pepper.

Kanal: Uteliv, og lanseres 4.mai på Vinmonopolet.

BraufactuM Yakeros (IPA) 6,5 %

En Amerikansk Vestkyst IPA med en tysk vri, brygget med mye humle. Kombinasjonen av tre humletyper (to Amerikanske og en tysk) gir denne ølen en tropisk, fruktig og lett smak med en distinkt bitterhet. Med noter av appelsin og mandarin.

Kanal: Uteliv, og lanseres 4.mai på Vinmonopolet.

Utvidet satsning på Lagunitas

Hansa Borg utvider sin satsing på Lagunitas – bryggeriet som har den mest solgte IPA’en i USA. I april ble Lagunitas DayTime Ale lansert i Uteliv, mens den kommer til Dagligvare i mai. Dette er en Session IPA tørrhumlet med citra for å gi en tydelig blomster-aroma og en sterk citrus finish. Lagunitas har hatt stor suksess med produktet i andre markeder og vi gleder oss til å se responsen i Norge, sier produktgruppesjef Theodor Espelid.

Lagunitas har sin opprinnelse helt tilbake til 1993 da Tony Magee startet å brygge øl for nærområdet på kjøkkenovnen hjemme, dette endte med at Tony «satte fyr» på kjøkkenet og ble kastet ut i garasjen før han fant seg et lite lokale i den lille byen Lagunitas i California (derav navnet). Men igjen tok det ikke lange tiden før Tony ble kastet ut. Etter dette flyttet Tony til bedre egnende og større lokaler i den nærliggende byen Petaluma. Fra denne spede og tunge starten har Lagunitas nå vokst frem til å bli det sjette største mikrobryggeriet i USA, og bryggeriet med den største IPA’en på markedet.

Satser på Vinmonopolet

Etter i overkant av et år på det norske utelivsmarkedet lanserer nå Hansa Borg de tre bestselgerne Lagunitas IPA, Pale Ale og Little Sumpin’ Sumpin’ Ale (Hvete IPA) på Vinmonopolet. Produktene har blitt veldig godt tatt imot i Utelivsmarkedet i Norge, og i vårt naboland Sverige selger Lagunitas store volum på Systembolaget, det er med andre ord på høy tid at vi tilgjengeliggjør produktene ytterligere for det norske folk, sier Theodor.

Lagunitas IPA 6,2 %

En velbalansert IPA med furu, sitrus og florale noter som møter en kompleks smak av karamellmalt som gir ølet dets sødme. Dette sammen med en velbalansert bitterhet gjør at du skriker etter enda mer!

Kanal: Uteliv, og lanseres 4.mai på Vinmonopolet.

Lagunitas Pale Ale 5,9 %

En solid Pale Ale med tydelig maltpreg og en tørsteslukkende humleprofil, tung på Simcoe. Produktet har en crisp og ren avslutning.

Kanal: Uteliv, og lanseres 4.mai på Vinmonopolet.

Lagunitas Little Sumpin’ Sumpin’ Ale 7,5 %

Med en kombo av bygg, rug, hvete og havre er denne ølen full av herlig kompleksitet, videre er den tørrhumlet for å gi den gode aromaen og ettersmaken.

Kanal: Uteliv, og lanseres 4.mai på Vinmonopolet.

Lagunitas Day Time Ale 4,65 %

En Session IPA som er tørrhumlet med citra for å gi en tydelig blomster-aroma og en sterk citrus finish.

Kanal: Lansert i april i Uteliv, og lanseres 2.mai i dagligvare.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS