Illustrasjonsfoto: Poder
Illustrasjonsfoto: Poder

Ny norsk vinimportør

Poder er en ny norsk vinimportør som siden mai i år har bygd opp en portefølje med små og store vinprodusenter fra Spania, Frankrike og Italia.

Publisert

I september lanserte selskapet ikke mindre enn 70 nye produkter på Vinmonopolet. Sortimentet spenner over meritterte og spenneden produkter som champagne, samt rød-, hvit- og rosévin.

Øyvind Andersen og Nikolay Jernberg står bak Poder. (Foto: Poder)
Øyvind Andersen og Nikolay Jernberg står bak Poder. (Foto: Poder)

«Nye» viner fra erfarne produsenter

– Vinmakere i porteføljen kommer fra familier som har produsert kvalitetsprodukter i generasjoner, og som i liten grad har drevet eksport. Vår portefølje strekker seg fra Spania med viner i fra Ribera del Duero, til Frankrike med Champagne, Alsace, Bordeaux, Burgund, Menetou-Salon, og Italia med Piemonte, Soave og Puglia, opplyser en av gründerne bak Poder, Nikolay Jernberg.

Han står bak selskapet sammen med Øyvind Andersen, og sammen har de bred erfaring innenfor mat- og drikkevarebransjen, både innenfor horeca og dagligvare.

Her kan du se vinporteføljen til Poder

Også designbyrå

Jernberg forteller også at Poder skiller seg noe fra andre importører da han de siste 10 årene har drevet et designbyrå (designhorse.no), der de blant annet har utviklet og designet flere prosjekter innenfor drikkevarer som vin og sprit for norske importører, så vel som for internasjonale produsenter.

– Med inntreden i vinbransjen, tar jeg med meg markedskunnskapen og erfaringen rundt mekanismene for salg, da vi gjentatte ganger har sett at designendringer på vin-emballasje kan løfte salg med 30-40 % allerede etter bare noen måneder. De to selskapene ser også synergier der Poder kan åpne dører for Designhorse hos produsenter internasjonalt, og Poder kan dra nytte av markedstilpasninger fra Designhorse her hjemme. Videre er det også interessant å se om det finnes åpninger i horeca for egne brands, der vi i fellesskap kan løse både design og produkter etter skreddersøm for kunder, sier Jernberg.

Les mer på Poder.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca