Fjerner 1,2 tonn plast fra bestselgere i Norge

Tommasi tar bort plasthåndtakene fra 3-liters kartongen. Det er det første skritt på vei mot mindre miljøbelastning.

Publisert

Et lite håndtak på en vinkartong virker kanskje beskjedent i en global sammenheng, men for volumet Tommasi selger i Norge betyr det at potensielt 1,2 tonn plast kan fjernes fra miljøet. Dette tilsvarer vekten av en middels stor campingvogn, eller 13 vaskemaskiner. Plassert utover kan man dekke drøye 5 tennisbaner med plast, og ende mot ende strekker de seg fra E16 ved Stortinget til Hønefoss.

Søkelys på miljø

Det er søkelys på miljø, også i vinens verden. Vinmonopolet har lansert en rekke tiltak med mål om å bidra til mindre miljøbelastning.

Noen av tiltakene er miljømerking på hyllene, og krav til lettflasker på alle nye viner til under 150 kroner. Men også med Bag-in-Box, som består av papp og plast, er det fullt mulig å redusere miljøbelastningen. Fjerning av plasthåndtakene er første skritt.

Ønsker å senke miljøbelastningen

– Vi i Interbrands lot oss rive med i debatten om plast i samfunnet, og ønsket sterkt å bidra til å senke belastningen på miljøet, sier daglig leder Øyvind Berg.

– Bag-in-Box er en populær emballasje blant norske forbrukere. Offisiell salgsstatistikk viser at hele 60 % av volumet som selges på Vinmonopolet er på Bag-in-Box. De aller fleste produkter har et bærehåndtak i plast – men ikke alle. Enkelte har et gripetak i selve pappen. Ideen er med andre ord ikke ny, så vi utfordret like greit en av bestselgerne på Vinmonopolet til å endre emballasjen, sier han.

Flere med gripetak i pappen

Når Tommasi nå tar bort plasthåndtakene fra 3-liters kartongen «Adorato Appassionato», er det første skritt på veien mot mindre miljøbelastning. Snart vil også resten av porteføljen følge etter med gripetak i pappen.

– Vår strategi er å tilpasse oss ulike markeder. Når Interbrands Norway presenterte oss for ideen om å fjerne plasthåndtakene av miljøhensyn, endret vi pakkeprosessen i løpet av kort tid, sier Pierangelo Tommasi i en kommentar.

Tommasi håper å kunne inspirere andre til å gjøre det samme, da 60 % av all vin som selges på Vinmonopolet er kartongvin.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca