Patrick Pelsholen (fra venstre), Thomas Bounias, Rimma Røys Stranden og Vidar Hallingstad Larsen hos Strag-Gruppen. (Foto: Morten Holt)

Strag tilbake for fullt

Gjennom år var det velkjente og kunnskapsrike Arve Røys Stranden som ledet Strag. Nå er han blitt syk, og kona Rimma Røys Stranden har overtatt det daglige ansvaret.

Publisert

– Vi har hatt noen tunge år, men er nå i ferd med å etablere oss godt i markedet igjen, forteller Rimma Røys Stranden, som leder selskapet som i disse dager feirer 25-årsjubileum, og trolig er blant de aller eldste i Norge i sitt slag.

– Vi begynte på nytt igjen

Etter at mannen fikk alzheimer for flere år tilbake, gikk det trått for firmaet. Agenturer ble mistet, og porteføljen minket drastisk. I 2012 ble det slått økonomisk alarm, og ny aksjekapital måtte til. En ny daglig leder ble ansatt, men det fungerte ikke.

– Vi måtte begynne på «scratch» igjen. I perioden 2009-2012 mistet vi hele vinporteføljen, men heldigvis beholdt vi alle ølprodusentene. Det reddet oss, forteller Rimma Røys Stranden, som selv tok over ansvaret i 2013.

– Det var i ferd med å gå galt, men jeg var fast bestemt på å få det til, sier hun.

I 2014 opererte igjen Strag for fullt, og i 2015 ga det gode resultater. De siste par årene er mange nyansettelser på plass, og Strag er på banen igjen – nå første og fremst med øl.

Forut for sin tid

Markedssjef Patrick Pelsholen og salgssjef Vidar Hallingstad Larsen med noen av øltypene som Strag importerer. (Foto: Morten Holt)

Det hele begynte med rådgivning, men gikk etter hvert over til import av vin og sprit. Og allerede i 1997 startet Arve Røys Stranden import av belgiske spesialøl. Men han var mange år forut sin tid, nordmenn var ikke så villige til å kjøpe den type øl den gang. I dag er situasjonen en helt annen.

På grunn av lovgivningen, opererte Strag de første årene fra Estland, men da monopolet på import ble opphevet i 1995 (Arcus hadde enerett på import), var Strag og Arve Røys Stranden raskt på banen. Han hadde detaljert kunnskap om både vin, brennevin og øl, og Strag ble raskt en markant aktør.

Har ryddet i gammel moro

Salgssjef Vidar Hallingstad Larsen forteller at han og de andre nye i firmaet nå har brukt mye tid på å rydde i den gamle porteføljen. – Nå begynner ting å være på stell igjen. Navnet Strag står sterkt, og nå begynner vinprodusentene å ta kontakt med oss igjen: i og med at vi er så sterke på øl, har vi nå to solide bein å stå på inn i fremtiden, sier Hallingstad Larsen, som er utdannet både vin- og ølsommelier.

Men det er Patrick Pelsholen som er øleksperten i firmaet. Han er også utdannet ølsommelier, og har bakgrunn fra restauranter. Han er markedssjef i Strag – og har selvfølgelig også ansvaret for ølporteføljen.

Bred ølportefølje

– Ølporteføljen vokser jevnt og trutt, og vi har måttet si nei til flere. I motsetning til i 1997, da Arve forsøkte seg med importøl, er trenden nå at folk ønsker spesielle øltyper. Vi skiller oss ut fordi vi har mange helt særegne ølmerker, forteller Pelsholen.

Nesten hele porteføljen er utenlandsk, men Strag distribuerer også øl fra norske bryggerier. Erdinger er uten tvil bestselger-ølet, og ifølge Pelsholen selger Erdinger-produktene meget godt til horecamarkedet. Også danske To Øl selger godt.

Les mer på Strag.no

Les mer i magasinet Horeca (nummer 1 2017, som hadde utgivelse i januar)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS