Initiativtaker og prosjektleder for Norsk Ølformidling, Jørn Idar Kvig.
Initiativtaker og prosjektleder for Norsk Ølformidling, Jørn Idar Kvig.

Setter søkelyset på den norske øl- og matkulturen

Tirsdag 25. juni 2024 lanseres av Norsk Ølformidling, et innovativt prosjekt dedikert til å fremme og feire den rike og mangfoldige øl- og matkulturen i Norge.

Tirsdag 25. juni 2024 lanseres av Norsk Ølformidling,
Tirsdag 25. juni 2024 lanseres av Norsk Ølformidling,

Dette initiativet, utviklet på tvers av bransjen, har som mål å fremheve ølets rettmessige plass på matbordet, hjelpe med å heve kunnskapen rundt fagfeltet øl, og samle bedrifter som jobber aktivt med øl og mat til daglig. 

Kunnskapsdeling

Norsk Ølformidling er etablert for å fremme en dypere forståelse av de unike bryggetradisjonene og den kulinariske arven som definerer Norge.

Dette gjøres blant annet gjennom en autorisering av norske restauranter og gastropuber som er spesielt dedikert til å fremme øl- og matkultur i Norge. Prosjektet skal også bidra til kunnskapsdeling gjennom både teoretisk og praktisk opplæring.

Nøkkelkomponenter i Norsk Ølformidling

  • Autoriseringsprogram: En offisiell autorisering for bedrifter som har solid kunnskap om øl- og matkombinasjoner og kjenner sin ølhistorie. Denne autoriseringen har som mål å sette en standard for kvalitet og autentisitet i bransjen.
  • Utdanningsmateriell: En samling av ressurser, inkludert guider, videoer og andre hjelpemidler som dekker de forskjellige aspektene av ølbrygging, smaking og sammenkobling med mat.

– Ølrevolusjonen har skapt et fantastisk mangfold av norsk øl, og det brygges mer enn tre tusen unike øl i Norge i dag. Interessen for å kombinere øl og mat er fortsatt stigende, men dessverre er vårt inntrykk at for store deler av serveringsbransjen fortsatt har en vei å gå for å kunne veilede folk. Vi heier på alle som framsnakker den gode ølkulturen, og vi har tro på at et slikt autoriseringsprogram både kan bidra til å heve kompetansen om øl- og matkombinasjoner, og synliggjøre ølets selvfølgelig plass som en del av måltidet, sier kommunikasjonssjef i Bryggeri- og Drikkevareforeningen Hege Ramseng.

 – Fremme vår tradisjonsrike ølkultur

– Norsk Ølformidling tilbyr den første autoriseringen for norske serveringssteder dedikert til en av de eldste mat- og drikketradisjonene vi har i Norge, nemlig øltradisjonen. Målet er å fremme vår tradisjonsrike ølkultur, og synliggjøre ølets naturlige plass på matbordet, sier initiativtaker og prosjektleder Jørn Idar Kvig i pressemeldingen.

Lanseringen av Norsk Ølformidling kommer på et tidspunkt der det er en økende interesse for håndverksøl og lokale kulinariske opplevelser. Dette programmet har som mål om å fremme den norske mat- og ølkulturen gjennom å synliggjøre serveringssteder som utmerker seg når det gjelder både kunnskapen om, og tilbudet av øl- og matkombinasjoner.

Du kan lese mer på Norskolformidling.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS