Hans Petter Gramer sammen med ølbrygger og produktutvikler Karoline Underthun, som har laget Frydenlund Juicy IPA. (Foto: Ringnes)
Hans Petter Gramer sammen med ølbrygger og produktutvikler Karoline Underthun, som har laget Frydenlund Juicy IPA. (Foto: Ringnes)

Sommerens øltrend er tropisk og juicy

IPA troner fortsatt høyest når nordmenn velger spesialøl i butikk, og det siste året har øltypen også beveget seg i en mer «juicy» retning.

Publisert
Hans Petter Gramer sikter mot to millioner solgte liter av fruktig IPA i år. (Foto: Ringnes)
Hans Petter Gramer sikter mot to millioner solgte liter av fruktig IPA i år. (Foto: Ringnes)

Hele åtte av elleve nyheter på Vinmonopolet er fruktige IPA-er, og i dagligvarehandelen har varianter av øltypen fra flere norske bryggerier blitt folkekjære tørsteslukkere.

Selger tre ganger mer enn forventet – Salget går over all forventning. Vi hadde håpet å omsette 700 000 liter av vår Frydenlund Juicy IPA, men nå ligger vi an til å selge rundt 2 millioner liter, forteller produktsjef for Frydenlund, Hans Petter Gramer.

Det kan virke som om Juicy IPA har blitt spesialølfavoritten til alle som ikke hadde funnet «sitt» spesialøl ennå.

Fruktige toner balanserer bitterheten Gramer tror at en av grunnene til at Juicy IPA har blitt så populær, er at den oppleves som mindre bitter enn den klassiske IPA-en.

Dette er Juicy IPA

Foto: Ringnes
Foto: Ringnes

En IPA med tydelig tropisk smak og aroma

Også kjent som New England IPA og Hazy IPA

Ble anerkjent som egen ølstil av Brewers Association i 2018

Strågul til dyp gyllengul farge

Uklar eller tåkete

– Den er fortsatt humletung og bitter, men de fruktige tonene balanserer bitterheten slik at den oppleves betydelig mildere enn annen type IPA. Dette faller tydeligvis i smak hos veldig mange, sier han.

Den fruktige ølvarianten har blitt spesielt populær blant kvinner, som ifølge tall fra Ringnes utgjør halvparten av de som drikker Frydenlund Juicy IPA. Det er et høyere tall enn for de fleste andre varianter.

Større enn originalen Hans Petter Gramer forteller at IPA nå utgjør 7 prosent av det totale ølmarkedet. Det er ifølge ham for så vidt ingen overraskelse, siden IPA lenge har vært en favoritt i spesialølhyllene.

– Men at juicy-varianten har passert originalen, overrasker nok mange, legger Gramer til.

Juicy IPA, som også er kjent som New England IPA eller NEIPA, er et uklart og strågult øl som har tydelig smak av tropiske fruktsmaker som mango og ananas. Ølet passer også veldig godt til mat, spesielt grill, sommersalat, kylling og sjømat. Dessuten er det godt til søte desserter.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca