Merkevaresjef for Clausthaler i Hansa Borg Bryggerier, Lise-Katrine Larsen. (Foto: Hansa Borg Bryggerier)

Internasjonal heder til Clausthaler

Clausthaler Original og Clausthaler Dry Hopped ble i juni sertifisert med «SuperiorTaste Award» for sin høye kvalitet av velrennomerte «International Taste Institute».

«International Taste Institute» er et verdensledende institutt i evaluering og sertifisering av mat- og drikkevarer. Produktene blir testet av profesjonelle smakseksperter, ønologer (vinmakere), master-sommelierer og Michelin-kokker. Testene foregår individuelt av over 200 jurymedlemmer. For å sikre objektiv evaluering blir varene blindtestet.

Alkoholfritt øl i vekst

– Det en økende etterspørsel etter alkoholfritt øl, og med økt etterspørsel kommer også økt utvalg og høyere kvalitet. Dette tillater flere å nyte alkoholfritt øl uten at det går på bekostning av smaken. Denne prestisjetunge annerkjennelsen fra Taste Institute bekrefter at Clausthaler-variantene har høy kvalitet av internasjonal standard, sier merkevaresjef for Clausthaler i Hansa Borg Bryggerier, Lise-Katrine Larsen.

Salget av både alkoholfritt øl og lettøl øker i Norge. Forbrukerne ønsker seg drikker som er forfriskende, har mindre bitterhet, mer smak og også drikker som er noe annet enn bare øl.

– Økt salg av alkoholfri drikke henger sammen med andre trender i samfunnet. Med mer fokus på helse og velvære, studier, karriere og ønske om kontroll, blir det mer attraktivt med alkoholfrie drikkevarer, forklarer Larsen.

Treffer sunnhetstrenden

Hos forbruker leverer alkoholfri drikke på de overordnede trendene i markedet; det treffer på sunnhetstrenden, alkoholfritt øl inneholder lite sukker og færre kalorier en alkoholholdig drikke. I tillegg inneholder alkoholfritt øl naturlige ingredienser og i så måte hjelper det forbrukere til å ha en sunnere livsstil.

Clausthaler har flere alkoholfrie ølvarianter i utvalget sitt; Clausthaler Original, Clausthaler Dry Hopped, Clausthaler Pale Lager, Clausthaler Weizen, Clausthaler Radler Lemon og nyheten Clausthaler Ralder Grapefruit.

– Vi har tro på at markedet for alkoholfritt og alkoholsvakt øl vil fortsette å vokse her til lands og jobber aktivt med å tilby gode drikkeopplevelser. Det blir spennende å følge utviklingen til Clausthaler Radler Grapefruit, sier Larsen.

Produktet har allerede fått høy score i flere tester og vi har mottatt svært gode tilbakemeldinger fra forbruker.

Driver Radler-markedet

Hansa Borg Bryggeriet driver i dag Radler-markedet i Norge. Først med Clausthaler Radler Lemon, som først kom som «limited edition» i 2017, men som etter ønske fra forbrukere nå er fast variant i butikk. Samtidig som Clausthaler Radler Grapefruit ble lansert i mai kom bryggeriet med Hansa Radler Grapefrukt, et lettøl med 50 % øl og 50 % leskedrikk, med en alkoholprosent på 2,4 %. En frisk tørsteslukker i sommervarmen.

Radler, også kjent som Shandy, har i mange år vært en suksess i utlandet, men er kanskje ikke like godt kjent i Norge.

Radler består tradisjonelt av en 50/50 blanding av øl og sitronbrus, men finnes i utallige lokale varianter og smaker. Navnet «Radler» kommer fra det tyske ordet for «syklist» (Radfahrer), og har sin opprinnelse fra en vertshuseier som stadig tok imot syklister, og som i mangel på øl vannet det ut med limonade.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS