Herangtunet. (Foto: De Historiske)
Herangtunet. (Foto: De Historiske)

Hvilke konsepter vil lykkes fremover og hva ønsker den kresne reisende?

Mat, velvære, musikk, sport og aktiviteter er fortsatt aktuelt. Reisende ønsker påfyll og kunnskap, de vil være kreative og ha skreddersøm. De ønsker å kombinere jobb og fritid. Hvordan du tilpasser konseptet ditt kan være avgjørende for din suksess fremover.

Publisert

Dagens reisende har et åpent sinn, de velger femstjerners den ene dagen og tretopphytte den neste. De utforsker mer og vil gjerne være først ute. Hva den reisende ønsker seg aller mest i det 21.århundre er det store spørsmålet og svarene er gjerne mer sammensatte enn som så.

Den grønne bølgen

Luksus for meg kan være et opphold på den enkle, men koselige hytta vår i Jotunheimen. Og jeg er ikke alene. Folk flest ønsker seg «back to basic». Et solid produkt. En historie som berører. Enkel livsstil har blitt luksus. (Foto: Hasselknippe)
Luksus for meg kan være et opphold på den enkle, men koselige hytta vår i Jotunheimen. Og jeg er ikke alene. Folk flest ønsker seg «back to basic». Et solid produkt. En historie som berører. Enkel livsstil har blitt luksus. (Foto: Hasselknippe)

Vi reiser stadig mer, og lengre, men har fått en økende bevissthet rundt miljøvennlige reisevalg. Etter Covid-19 er verden i total forandring. Vi har vært i krisemodus siden mars og er forlengst i gang med den nye normalen. Alt tyder på at vi må leve annerledes i lang tid fremover. Reisebransjen opplever sin tøffeste tid noensinne, men heldigvis har vi sett lysglimt med stor trafikk av norske turister over hele Norge. Det vil vare så lenge restriksjoner og anbefalinger hindrer oss i utenlandsreiser. Den nye er altså at vi reiser mer i vårt eget land og håndplukker steder, som for eksempel Britannia i Trondheim eller restaurant Under på Lindesnes. Restauranten har fått eksplosiv nasjonal og internasjonal interesse på grunn av innholdet (sjømat), arkitektur og beliggenheten under vann, Britannia får topp score på flere parametre og er en destinasjon i seg selv. Nordmenn blar opp lommeboken for å henge i Nordens lengste zipline i Flåm eller ha guidet tur i Norges mest komplette via ferrata anlegg fra Loen til Hoven. Nordmenn er villige til å betale godt for opplevelser med høy kvalitet. De vil vite hva de får!

Essensen i opplevelsen må være tydelig kommunisert

Når hotellene i Kristiansand skryter av rompriser over 4000 kroner natten på grunn av stor pågang av nordmenn i sommer, er det en kortvarig glede. De melker markedet, tiltaket gir raske resultater, men er ikke langsiktig. Innholdet må være på plass, hvis ikke risikerer de at det ble med det ene oppholdet, gjestene kommer aldri igjen.

De Historiske Hoteller og Spisesteder er populære også blant nordmenn, flere av dem har hatt 100% belegg i sommer. Hotellene er unike og har historisk forankring, det liker vi. Nordmenn valfarter også til selvstendige små nisje-hoteller med særpreg. Lille Hotel i Risør, SOV Lodge i Vågå og 292 Aurland, er eksempler på slike. Selv om det pengesterke internasjonale markedet har sviktet i år, ser det ut til at norske connaisseurer er gode erstattere for gode hoteller med unike konsepter. Tuddal Høyfjellshotell er et stjerneeksempel på det. Her er det fire års venteliste for å delta på Babettes Gjestebud i november. Kvitnes Gård i Vesterålen med Halvard Ellingsen, har også blitt en snakkis, her ligger folk i telt for å få bord. Halvar Ellingsen er tidenes yngste norgesmester i kokkekunst, og har åpnet Norges svar på nedlagte Fäviken. Han går for en stjerne i Michelin. Norgesferie har gitt mersmak etter sommeren 2020, vi finkjemmer landet for unike opplevelser og betaler godt.

Konseptet avgjør

Konseptet du tilbyr en avgjørende suksessfaktor. En av trendene fremover er de nye luksusreisende, de krever noe mer enn sysett, tøfler og morgenkåpe på rommet. De ønsker en annen form for luksus, gjerne eksklusivitet og enkel standard. Godt innhold. De vil være oppdagere og gjerne være alene om opplevelsen sammen med seg og sine. Noen nordmenn betaler også ekstra for å ha stedet helt for seg selv. Da gjelder det å ha «it-faktor» som etterspørres. Hjertevarme kombinert med kvalitet og personlighet er veien å gå for mindre aktører. Til Elise fra Marius er et hotell som sikter etter stjernene på den internasjonale arenaen. Vertsparet er kokker med bakgrunn for kokkelandslaget og har arbeidet på Kulinarisk Akademi i Oslo. De satser høyt og internasjonalt, jeg tipper de vil bli oppdaget av opplevelsessøkende nordmenn også.

Da jeg startet virksomheten min, var det med et brennende ønske om å løfte små aktører til nye høyder. Målet er at nisjeaktører og gründere skal føle stolthet og få fornyet selvtillit. Når merkevaren spisses og blir tydelig, kommer det beste frem og du kan vinne nye markeder. Tenk at hverdagen din kan virke eksotisk for andre. Sett deg inn i kundens hode og skap noe de etterspør.

Enkel livsstil er luksus

Luksus for meg kan være et opphold på den enkle, men koselige hytta vår i Jotunheimen. Og jeg er ikke alene. Folk flest ønsker seg “back to basic”. Et solid produkt. En historie som berører. Enkel livsstil har blitt luksus.

For meg personlig er luksus å være på vår enkle hytte i fjellheimen. Vi må ut etter vann, vi har hverken mobildekning, strøm eller dusj. Det er utedo og dårlig leselys. Hygge, ro og kos veier opp for alt dette. På vinteren kan jeg plukke stjerner i 15 minus, eller jeg kan våkne en sommerdag og drikke morgenkaffen på trammen mens jeg skuer utover fjellene. Det smaker ekstra godt, gir ro i sjelen og er rett og slett ubetalelig luksus.

Denne type hverdagsligheter er noe vi nordmenn tar for gitt, men som langveisfarende vil betale dyrt for å oppleve. Ro, frisk luft, duggfriskt fjellvann og storslått natur, er ingen selvfølge. Det som kan virke enkelt eller selvfølgelig for oss kan være eksotisk for andre. Din hverdag kan bli ditt nye gull! Sjekk hvilke skatter du sitter på.

Kanskje tiden er inne til å totalrenovere konseptet ditt. Hva skal du gjøre for å sikre fremtiden til deg og din bedrift? Hvordan går du frem?

Tydeliggjør strategien

Jeg anbefaler deg å definere en klar og tydelig merkevarestrategi med et klart og tydelig budskap, velg bilder og tekster som begeistrer og vekker folk. Lag en plan for sosiale medier og flater du ønsker å vise deg på. Alle involverte må forstå merkevaren (living the brand), bare på den måten kan du nå lengre enn du antagelig drømte om i går.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS