Illustrasjon: Nordic Touch

Møter utelivsgjestenes økende ladebehov

Tiden for å eie egen powerbank er snart forbi. I samarbeid med Telenor lanserer Nordic Touch mobilladetjenesten Chargo, som skal møte utelivsgjestenes ladebehov, og samtidig være problemfritt for utestedet.

Publisert
Illustrasjon: Nordic Touch 

I utelivsbransjen får ansatte stadig forespørsler fra gjester om å lade telefoner, noe som ofte kan innebære både en del ansvar og oppfølging.

I en hektisk hverdag i servicebransjen er ikke ladeforespørsler alltid noe en kan eller vil ta stilling til. Mange i servicebransjen synes det er ubehagelig å ta ansvar for andres mobiler, spesielt på steder med høyt tempo og mye trafikk. Gjester ønsker også i større grad å kunne være mobile mens de lader, slik at de kan holde seg oppdatert på sosiale medier og dele sine opplevelser med venner.

Nye digitale løsninger lanseres stadig vekk, og digitale betalingstjenester er kommet for å bli.

Vi ser stadig nye ideer som den digitale menyen «Cinch» og andre digitale tjenester som tilsynelatende skal gjøre hverdagen vår lettere, enten om man driver et sted eller er gjest.

Les mer om Cinch her

Først WiFi – nå strøm

Servicesteder som hoteller og restauranter har de siste årene utviklet en rekke egne apper for å optimalisere tjenester for kundene sine.

Illustrasjon: Nordic Touch 

Økende bruk av slike tjenester innebærer også hurtigere batteritap på mobilen. For noen år siden var det snakk om tilrettelegging av internett (WiFi), nå er tiden inne for å sørge for strømtilgang også.

Selvbetjent servicetilbud som tilbyr økt eksponering – nesten gratis

Chargo er et utleienettverk av powerbanks, likt bysykkel-systemet. Tjenesten tilbyr kunden en bærbar ladeordning.

I første omgang vil Chargo-stasjoner plasseres i cafeer, restauranter, barer, treningssentre og kiosker i Oslo sentrum. For å gjøre det enklest mulig for steder som vil tilby tjenesten, tar Chargo ansvar for installasjon, vedlikehold og kundeservice av ladestasjoner og tjenesten.

Ansatte i serviceindustrien trenger ikke opplæring i tjenesten, de trenger kun å opplyse at de har tjenesten. All informasjon om bruk av tjenesten blir tilgjengelig i Chargo-appen som lanseres på nyåret. Informasjon om lokaler som har tjenesten vil også bli tilgjengelig i Chargo-appen hvis ønskelig, en funksjon som også kan bidra til økt kundetrafikk.

Takket være Telenors IoT (tingenes internett)-løsning går tjenesten over 4G, så ladestasjonen er ikke avhengig av WiFi. Det eneste som kreves for drift av ladestasjonen er at den er tilknyttet et strømstøpsel.

Tjenesten er også kostnadsfri for lokalet, men det må påberegnes strømkostander på en drøy 100-lapp i året, som er langt fra skremmende.

Fra Kina til Norge

Nordic Touch som spesialiserer seg på å bistå nordiske selskaper med forretning knyttet til Kina har hentet inspirasjon fra det kinesiske horeca-segmentet. I Kina blir tilsvarende tjeneste brukt av mange hundre millioner kunder, og markedspenetrasjonen innen horeca i Kina begynner å nærme seg 50 %.

Større trender viser at kunder er mer interessert i å leie, og ikke eie produkter. Slike typer «mikro-utleie»-tjenester vil vi nok bare se mer av fremover, spesielt der folk ferdes.

Les mer på www.chargo.io

Pressemelding/Charlie Mandelid

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Slik fungerer Chargo

Kunden scanner en QR-kode på ladestasjonen via en app, som vil løse ut en powerbank.

* Lad når som helst, hvor som helst. Powerbankene inkluderer ladekabler for alle slags telefoner. Ta med powerbankene på vei dit du skal, eller lad telefonen der du befinner deg i lokalet.

* Returner til valgfri ladestasjon. Powerbankene kan returneres til alle ladestasjonene i Chargo-nettverket.

Powered by Labrador CMS