Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Vil øke bedrifters kunnskap om musikk

Musikk skaper verdi – ikke bare for enkeltmennesker, men også for restauranter og hoteler. Nå lanserer rettighetsorganisasjonene TONO og Gramo konseptet «Verdien av musikk» for å hjelpe norske virksomheter med en større forståelse for kraften i gjennomtenkt bruk av musikk.

Publisert

En undersøkelse fra England viste at 8 av 10 kunder i et vinutsalg kjøpte fransk vin når det ble spilt fransk musikk.

Rita Mamelund. (Foto: Suzanne Nyhus)
Rita Mamelund. (Foto: Suzanne Nyhus)

Og tilsvarende kjøpte 7 av 10 tysk vin når det ble spilt tysk musikk. Undersøkelsen støttes også av andre: Musikk påvirker oss – også når vi er kunder.

Skal inspirere og informere

Nå ønsker organisasjonene TONO og Gramo å heve kunnskapsnivået til norske virksomheter om musikk, og ønsker samtidig å bidra med informasjon om hvilke musikkrettigheter som må avklares om man ønsker å bruke musikk i kundelokaler og andre offentlige sammenhenger:

Willy Martinsen. (Foto: Caroline Ruka)
Willy Martinsen. (Foto: Caroline Ruka)

– De som bruker musikk sin bedrift, må etter norsk lov betale til dem som eier musikken gjennom TONO og Gramo. Nå henvender vi oss sammen ut mot markedet fordi vi også ønsker å fortelle om verdipotensialet som ligger i en bevisst musikkstrategi, og gi innsikt i hvorfor det er viktig at de som lager musikk får betalt. Den første utgaven av papirmagasinet «Verdien av musikk» er denne uken på vei ut til 3000 nyetablerte bedrifter. Vi håper leserne setter pris på de gode musikkhistoriene, sier kommunikasjonssjef i Gramo, Rita Mamelund.

Effektiv og synlig måte gå ut med viktig informasjon

– Selv om TONO og Gramo arbeider for ulike typer rettighetshavere i musikknæringen, har vi felles kunder når det gjelder bakgrunnsmusikkmarkedet. Ved å gå sammen i konseptet Verdien av musikk kan vi på en effektiv og synlig måte gå ut med viktig informasjon som forhåpentligvis vil være til inspirasjon for bedrifter samtidig som de får informasjon om nødvendigheten av å ha avtaler med TONO og Gramo, sier kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen.

Begge avtaler på samme sted

Med «Verdien av musikk» har også de to selskapene gjort det enklere enn noen gang å få de nødvendige lisensene. Nettsiden verdienavmusikk.no inneholder nemlig ikke bare gode artikler og informasjon, men også et samlet registreringsskjema. . Når man fyller ut dette, går informasjonen til begge selskaper – og man har sikret seg begge de avtaler man trenger og står på trygg grunn rettighetsmessig når det gjelder de to selskapene.

– Det vil naturligvis fortsatt være mulig å inngå avtaler direkte med hver enkelt organisasjon, men bruker du skjemaet på verdienavmusikk.no går henvendelsen til begge organisasjoner, og dermed er det nå enklere å få avtalene enn før, sier Willy Martinsen.

– Vi vet at musikkrettigheter kan være vanskelig å få oversikt over, men med en avtale med TONO og Gramo kan bedrifter spille all verdens musikk. For første gang kan de nå opprette disse avtalene samtidig – på ett sted. Vi tror og håper at bedriftene setter pris på det, sier Rita Mamelund.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

TONO og Gramo

TONO og Gramo er til for at alle som investerer talent, tid og penger skal få betalt når musikken deres blir brukt offentlig. Vi er non-profit og eies og styres av våre medlemmer.

Pengene du betaler for din musikkbruk går tilbake til musikkskaperne ved at TONO betaler til komponister, sangtekstforfattere og deres musikkforlag, mens Gramo betaler vederlag til artister, musikere og produsenter.

Les mer om organisasjonene på Tono.no og Gramo.no.