Magnus Berglund Scandic2

– Ingen skam å snu i døren

Scandic Hotels går langt i å tilrettelegge for gjesters ulike funksjonsnedsettelser. Det handler ikke bare om ønsket om å tilrettelegge, men også om et uutnyttet marked. Det skal ikke være sånn at potensielle gjester hos oss må se seg nødt til å snu i døren fordi de ikke tåler maten som serveres eller at rommene er utformet på en måte som gjør det ubekvemt å bo her, sier administrerende direktør i Scandic Hotels i Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

Publisert

Scandics tilgjengelighetsambassadør, Magnus Berglund.

– Hovedgrunnen til at vi satser på tilgjengelighet er at vi har sett at dette er et behov for tilpasning av tjenestetilbudet ut fra funksjonsevne hos flere av våre gjester. Vi ser blant annet at vi i Norden nå blir eldre og det gir naturlig nok andre utfordringer knyttet til det å reise, sier tilgjengelighetsambassadør i Scandic Hotels, Magnus Berglund, og legger til:

– Men det gjelder også utfordringer knyttet til allergi eller sensoriske funksjonsnedsettelser som ikke er knyttet til alder. Det er opp til oss å løse disse utfordringene. I Scandic har vi derfor løftet tilgjengelighet opp og gjort det til en del av vår forretningsmodell.

Dele kunnskap og erfaringer

Berglund mener det er viktig å vise gjester og øvrige aktører hvordan Scandic jobber med tilgjengelighet.

– Det som kanskje skiller måten vi jobber med dette på er at vi ønsker å dele vår kunnskap og erfaringer. Derfor har vi blant annet gjort vårt e-læringsprogram om tilgjengelighet og funksjonsevne tilgjengelig for alle på våre nettsider. Vi har også laget en sjekkliste på 110 punkter som vi kaller Scandics tilgjengelighetsstandard, sier Berglund i pressemeldingen.

For alle

Administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold, mener det ligger muligheter i mange kundesegmenter med tanke på tilgjengelighet.

– Vi ser at tilretteleggelse for ulike typer funksjonsnedsettelse er noe som etterspørres innen alle segmenter, og når du skal bestille for en gruppe er det spesielt viktig at bestiller vet at Scandic Hotels er for alle. Det skal ikke være sånn at potensielle gjester hos oss må se seg nødt til å snu i døren fordi de ikke tåler maten som serveres eller at rommene er utformet på en måte som gjør det ubekvemt å bo her. Scandic er for alle, sier Steen-Mevold.

Gjelder ikke en særgruppe

Seksjonssjef i Barne-, Ungdoms- og familiedirektoratet og leder for Deltasenteret, Åse Kari Haugeto mener satsningen treffer tiden vi lever i. I forbindelse med FNs tilgjengelighetsdag 3. desember har Buf.dir et stort tre-dagers seminar på Scandic Fornebu.

– Vi synes det er viktig at alt det vi gjør selv både når det gjelder informasjon og steder vi er på skal være foregangssteder på tilgjengelighet. Derfor har vi inngått en rammeavtale med Scandic. Det er utrolig flott at Scandic har sett det kommersielle potensialet i denne brukergruppen, og at de leverer kvalitet i dette arbeidet. Nå håper vi flere ser mulighetene, slik Scandic har gjort, og lar seg inspirere til å lage enda bedre tjenester for alle, sier Haugeto.

Haugeto fremhever «alle-perspektivet»

– Vi vil ikke at noen skal være utestengt fra våre arrangementer. Scandic har skjønt at utfordringer knyttet til tilgjengelighet gjelder store deler av befolkningen og ikke en særgruppe. Tilgjengelighet er det folk ønsker og trenger, sier Haugeto.

Tilgjengelighetsstandard som gjelder for alle

Tidligere i år vant hotellkjeden pris for sitt arbeid under World Responsible Tourism Award. De har også holdt innlegg i både EU og FN hvor de har fortalt om sitt tilgjengelighetsarbeid og delt av sin kunnskap.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS