Daglig leder Mikael Huth Wenzell med en av bestselgerne Birdie Num Num, både den «gamle» flasken og den nye boksen, lansert i 2023.
Daglig leder Mikael Huth Wenzell med en av bestselgerne Birdie Num Num, både den «gamle» flasken og den nye boksen, lansert i 2023.

Nøisom fra flaske til boks

Nøisom bryggeri faser sakte, men sikkert ut flaskene til fordel for bokser. – Det dreier seg om både trender, logistikk og miljø, sier daglig leder Mikael Huth Wenzell (35).

Michael Hutt Wenzell ved tankene i bryggeriet på Øra i Fredrikstad.
Mikael Hutt Wenzell ved tankene i bryggeriet på Øra i Fredrikstad.

Huth Wenzell forteller at det er flere årsaker til at bryggeriet nå konverterer sine aller fleste produkter til boks.

– Markedet har dreid seg mer og mer mot boks. Vi har i mange år hatt alle våre produkter på flaske, men av transport- og logistikkhensyn har vi valgt å flytte det meste over på boksene. Tidligere har vi transportert mye «luft», og med det mener jeg «tomrommet» i kartongen rundt halsen på flaskene. Faktum er at nå får vi nesten dobbelt så mye øl på en pall med bokser sammenlignet med hva vi gjorde med flasker, forteller han.

Mer energikrevende å produsere flaskene

Mikael Hutt Wenzell utenfor bryggerilokalene.
Mikael Hutt Wenzell utenfor bryggerilokalene.

– Dessuten er det mer energikrevende å produsere flaskene, og med de strømprisene vi har hatt i det siste, var dette valget enkelt, legger han til.

Han påpeker at det fortsatt vil bli noe produksjon på flasker i ulike varekategorier, da flere av kundene i serveringsmarkedet fortsatt etterspør dette, i tillegg til fat.

I dag står serveringsmarkedet for rundt 30 prosent av totalomsetningen for Nøisom bryggeri.

Nytt design

De fleste av produktene til Nøisom er nå flyttet over på boks. Her er noen av dem, med det nye designet.
De fleste av produktene til Nøisom er nå flyttet over på boks. Her er noen av dem, med det nye designet.

Samtidig med konverteringen til boks, har også Nøisoms design blitt frisket opp og fornyet – men med mange av de samme elementene som bryggeriet har hatt helt siden starten i 2012.

Nøisoms velkjente profil er fortsatt veldig tydelig.

Bryggeriet kom så et friskt pust inn i Østfolds ølverden, og var faktisk det første kommersielle bryggeriet som ble etablert i Fredrikstad etter at Fredrikstad bryggeri ble nedlagt ved århundreskiftet.

Navnet Nøisom har mange hundre års historie. Nøisom gård, som ligger like utenfor Gamlebyen, har levert varer til festningsbyen fra helt tilbake til 1567. Gården leverte hester til artilleriet, matvarer til innbyggerne og brygget øl til alle i festningsbyen.

Utvikler nye øltyper

Daglig leder Mikael Huth Wenzell (til sammen) sammen med en av gründerne og i dag brygger, Pål Pettersen.
Daglig leder Mikael Huth Wenzell (til sammen) sammen med en av gründerne og i dag brygger, Pål Pettersen.

I dag har Nøisom åtte ølvarianter fast i basis, samt tre sesongprodukter (sommerøl og to varianter av juleøl), alle med maks 4,7 prosent, til dagligvare.

– Det er jo her volumene ligger, men vi driver også mye med produktutvikling. Vi har et 500-liters bryggeri der vi hele tiden utvikler nye varianter, med alkoholstyrke fra 5,8 prosent og oppover til godt over 14 prosent. Vi produserer alle slags ølstiler, men det vi i hovedsak har levert til serveringsmarkedet og Vinmonopolet, har vært mørkere øl, som porter, stout og brown ale. Vi leverer stadig nye anbudsprøver til polet med håp om å kunne få basislistinger. Foruten at du finner typene i utvalgte butikker, har vi nå 10-12 varianter i bestillingsutvalget, forklarer Huth Wenzell.

– Resterende vareparti av prøvene som leveres til Vinomonopolet, og som ikke kommer inn i basissortimentet, selger vi da til lokale kunder, serveringssteder som spesialiserer seg på øl, og er interessert i prøve nye varianter, fortsetter han.

Lysere øl og alkoholfritt

– Nå dreier markedet seg mot lysere pilsner igjen, sier Mikael Hutt Wenzell hos Nøisom.
– Nå dreier markedet seg mot lysere pilsner igjen, sier Mikael Hutt Wenzell hos Nøisom. Og nå starter høysesongen for sommerølet for alvor.

Samtidig ser Huth Wenzell en klar trend i markedet. For noen år tilbake ville «de fleste» prøve nye, annerledes og mørkere øltyper.

Bokser med Nøisom Sporty IPA klare for utkjøring fra lageret på Øra i Fredrikstad.
Bokser med Nøisom Sporty IPA klare for utkjøring fra lageret på Øra i Fredrikstad.

– Nå dreier markedet seg mot lysere pilsner igjen. IPA-trenden ser imidlertid ut til å holde stand, sier han.

Det alkoholfrie markedet er også stadig voksende, og i løpet av høsten vil Nøisom lansere sitt første alkoholfrie øl. Navnet på ølet er foreløpig ikke bestemt.

Levde godt under korona

– Vi hadde et markant oppsving i salget av øl i dagligvare under koronapandemien. I og med at vi ligger så nært Sverige, merkes det godt når vi nå er tilbake til «gamle tilstander», selv om vi ser at omsetningspilene peker jevnt og trutt oppover gjennom alle årene. Men markedet er lite, og når de fem store står for 96,5 prosent av totalmarkedet, skal altså vi alle andre små og mindre bryggerier kjempe om de siste 3,5 prosentene, sier Huth Wenzell.

Tungtvann, Tundra og Gamlebyen-brus

De tre produktene i Tungtvann-serien.
De tre produktene i Tungtvann-serien.

Huth Wenzell, som kommer fra Fredrikstad, har bakgrunn fra serveringsbransjen (Theatercafeen, Hotel Bristol, Bjørungs, Oslo Bar Show m. fl.), kom fra selskapet Robert Prizelius da han ble ansatt i 2018. Fra 2021 har han vært daglig leder.

– Vi så flere muligheter, i tillegg til ølproduksjon, forteller han.

Frem til 2019, produserte Nøisom utelukkende øl, men har nå fått flere bein å stå på.

Gamlebyens hagebrus (bildet) og Gamlebyens julebrus har vært en suksess for ølbryggeriet i Fredrikstad.
Gamlebyens hagebrus (bildet) og Gamlebyens julebrus har vært en suksess for ølbryggeriet i Fredrikstad.

For å utnytte utstyret og maskinparken i lokalene på Øra enda bedre, har Nøisom utviklet en mikserserie med tonic og ingefærøl (Tundra), samt mineralvann (Gamlebyen-brus). I 2020 ble også Tungtvann, ferdigblandede drinker (4 %) basert på norsk vodka, lansert.

– Utviklingen av tonic er veldig underutviklet i Norge, og med den ginbølgen vi nå opplever, ønsket vi prøve dette og etablerte Tundra-serien. Vi har nå fire varianter av tonic. Tungtvann-serien kommer nå i tre varianter, og vi leverer også det på fat til festivalmarkedet, som en rask og alkoholsvak drinkløsning. Dessuten har vi opplevd godt salg av både Gamlebyens Hagebrus og spesielt Gamlebyens Julebrus, forteller Huth Wenzell.

Les mer i magasinet Horeca, nummer 4 2023

Nøisom

Selskapsnavn: Nøisom AS.

Lokalisering: Øra i Fredrikstad.

Type drift: Produksjon av øl, mineralvann (Gamlebyens hagebrus og Gamlebyens julebrus), alkoholfri mikserserie (Tundra mikserserie bestående av tonic og ingefærøl) og lettere drinkblandinger (Tungtvann). Har også kontraktsproduksjon for blant andre Oslo Brewing Company, Oslo Håndverksdestilleri og Palmer Group.

Etablert: 12.12.2012 av fem gründere, tre fra Fredrikstad Håndbryggerlaug og to med erfaring fra kjøpmannsbransjen. Startet kommersielt salg i 2013.

Eiere: Marstal AS, Tormod Stene-Johansen (28,8 %), Alborilla AS (23,6 %), Stig Torolf Søetorp Lundh (12,2 %), Pål W.H. Pettersen (10,9 %), Bilet Invest (10,3 %), Erik Johannessen (7,5 %), Zell Invest (1,3 %), Trond Are Harnes (1,2 %), Lloyd Gunnar Forbes (0,9 %), Bo Bertel Pedersen (0,9 %), Per-Arne Hovland (0,9 %), Lars Christian Haglund (0,8 %), Joachim Hansen (0,52 %) (kilde: Proff.no).

Daglig leder: Mikael Huth Wenzell (fra 2018).

Styreleder: Tormod Stene-Johansen.

Bryggere: Pål Pettersen og Joachim Grandahl.

Årsverk: 6 hele årsverk. 1 – 1,5 årsverk fordelt på deltids- og sommeransatte.

Omsetning: 15,5 millioner kroner i 2022 (netto driftsinntekter etter avgifter). Av dette utgjør øl ca. 10 millioner, drinkproduktene (Tungtvann) ca. 2,5 millioner og mineralvann ca. 3 millioner kroner.

Resultat: 1,4 millioner kroner i 2021.

Marked: Østlandsområdet, i hovedsak gamle Østfold og Vestfold.

Nettside: Noisom.no.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS