Forsiden på Horecas fjerde utgave i 2021. (Foto: Morten Holt/layout: Kari-Anne Ruud)

Horecas sommermagasin på vei til abonnentene

Årets fjerde magasin-utgave av Horeca er på vei til abonnentene. Her kan du se hva du kan lese om i det siste nummeret før sommerferien.

Forsiden på Horecas fjerde utgave i 2021. (Foto: Morten Holt/layout: Kari-Anne Ruud)

I fjor, midt under koronapandemien, startet brødrene Øyvind og Erling Thedorsen restauranten Heimatt på Beitostølen. Så langt har det vært en gedigen suksess, men overskudd første driftsår. Nå satser brødrene både på familierestauranten Fjell, som åpnes nå i juni, og gourmetrestauranten Heilt Heimatt, som åpnes i november 2021.

Les mye mer om Heimatt i magasinet Horeca, nummer 4 2021

St. Peter`s Restaurant – et nettverk av lidenskap

Et nettverk av lokale bønder, gode naboer, kortreiste råvarer og stor kjærlighet til maten, har blitt et varemerke for St. Peter`s Restaurant, som drives av paret Tatiana Kwiatkowska og Michal Bluj i Øyenkilen i Fredrikstad.

Per i dag bruker de om lag 80 % av råvarene i restauranten fra lokale bønder og leverandører, eller råvarer de sanker selv i nærområdet. Håpet er at andelen skal bli enda større.

Les mer om restaurantsatsingen i Øyenkilen i Horeca nummer 4 2021

Setter søkelyset på svinn i alle former

Svinnkompetanse AS arbeider tett med sine kunder på blant annet instrukser og rutiner, svinnanalyser, kurs og kompetanseheving. Blant selskapets større kunder er to store norske hotellkjeder.

– Vi har både Classic Norway Hotels og Thon Hotels i porteføljen, sier daglig leder for Svinnkompetanse AS, Morten Johansen.

Les mer om Svinnkompetanses arbeid i magasinet Horeca, nummer 4 2021

Annis Pølsemakeri til Bjørvika i sommer

Annis Pølsemakeri i Ringebu er blitt en så stor suksess med to knoppskytinger i hovedstaden, at påtroppende leder av dynastiet har tatt Slakter som etternavn, Daniel Slakter. Nå etablerer selskapet seg også i Bjørvika.

Les mer i Horeca nummer 4 2021

Fyll glasset med norske og nordiske råvarer

Kanskje du skal fylle glasset med norske råvarer i drinkene denne sommeren?

– Akevitt er ikke bare interessant rundt jul, mener daglig leder på cocktailbaren Svanen, Yunus Yildiz, som også har bakgrunn fra prisbelønte Himkok.

Interessen for norske og kortreiste produkter har ført til at stadig flere nordmenn velger akevitt året rundt og til at akevitt blir hyppig brukt til drinker, både i Norge og utlandet.

Les om mange mulige sommerdrinker i Horeca nummer 4 2021

Har du en kandidat til Matomsorgsprisen 2021?

Matomsorgsprisen skal deles ut for 16. gang i 2021. Har du en kandidat til den anerkjente prisen?

Fristen for å nominere kandidater er 1. september.

Les mer om hvordan du kan nominere kandidater i magasinet Horeca, nummer 4 2021

Beholdt Dolly Dimple’s da kjeden ble solgt

Domino’s fikk det ikke til med Dolly Dimple’s. Det gjorde Line Kilnes. Dolly Dimple’s i Førde går så det griner.

Førde er fullt av pizzasteder. På den andre siden av gårdsplassen ligger Peppes, rett rundt hjørnet ligger kjedeløse Venezia. Naustdal Dampbakeri har begynt med pizza, og i år kommer Pizzabakeren tilbake.

Line Kilnes lar seg ikke skremme. – Jeg har unik tro på produktet, sier hun.

Dolly Dimple’s Førde er typebedrift i Horeca nummer 4 2021.

Trønderske småhotell jakter flere gjester

Fem trønderske hotell og serveringssteder har gått sammen om prosjektet «Hi and Love» for å skaffe flere gjester i nok et år med norgesferie.

Felles for de fem små hotell og serveringsstedene er at de er familiebedrifter på særpregede, landlige lokasjoner. Alle fem tilbyr kortreist mat og opplevelser fra kyst og fjell.

– Hver for oss og sammen er vi unike overnattingssteder i hjertet av Norge og midt i matriket, sier daglig leder ved Bortistu gjestegård i Oppdal, Linda Mai Helmersen Weiseth.

Foruten Bortistu gjestegård, er Øyna Kulturlandskapshotell (Inderøy), Vauldalen Fjellhotell, (Røros), Stokkøya Strandhotell (Åfjord) og Kuringen Bryggehotell (Åfjord) med i samarbeidet.

Les mer i Horeca nummer 4 2021

Vintema: Chablis

Chablis er en av Norges og verdens største varemerker på hvitvin. Så godt innarbeidet, faktisk, at i noen steder i verden og garantert også i Norge, er forespørselen «Chablis» ensbetydende med et tørt glass hvitvin.

Men er chablisen like aktuell? Tallene sier nei. Siden 2013 har markedsandelen på Vinmonopolet for alle typer Chablis sunket fra 6,18 % til 3,71 % i 2020.

Det er ikke tvil om at denne knusktørre chardonnayen fra nord-Frankrike har fått hard konkurranse. Andre Chardonnay-produserende områder har selvsagt spilt sin rolle. Chablis får konkurranse fra naboene i Sentralburgund og Jura i øst og fra den nye verden med Chile, California og Australia.

Les mer i magasinet Horeca, nummer 4 2021

Andre større artikler

Du finner også større artikler om The Well, som nylig åpnet et nytt hotell og en ny restaurant, og har gått fra å være dagspa til resort. Videre er har Bente Nordstrand Bredrup i Ølhallen i Tromsø vårt portrett. Du kan også lese om en av Norges ledende campingkjeder, Topcamp, som før denne sesongen tok over Mosjøen camping.

Du kan også lese en artikkel – som ikke er like hyggelig. For det er flere enn oss mennesker som gleder seg til at overnattingssteder åpner opp og igjen vil fylles med gjester. – Vi i skadedyrbransjen vet at det er mange veggedyr som gleder seg til dette. Veggedyrene har hatt lite næringstilgang over lang tid, og ut fra erfaring vet vi at det vil bli økt aktivitet når de nå får tilgang til «mat», melder Pelias.

Alt dette kan du lese om i Horecas sommerutgave 2021

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Nytt om navn, Bransjenytt, Norden rundt, Verden rundt, Produkter, Horecajus fra Kluge og Horecakalenderen.

God sommer!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS