FB-og-GH-Figgjo-m-Ingrid-(2.jpg

Tallerkenlansering

Et spennende mønster på en tapet fikk i gang skaperkraften hos Gunnar Hvarnes. I går lanserte han en tallerken sammen med Figgjo AS i Lyon.

Publisert

Filip Bendi, Ingrid E Hovig og Gunnar Hvarnes. Foto: Tom Haga

Ideen bak designet og formen av tallerkenen fikk Gunnar Hvarnes selv på en flyplass:

- Fotograf Tom Haga og jeg var ute på reise og på en flyplass hvor vi satt og ventet så jeg et tapetmønster med en spennende form, denne formen er utgangspunktet for min tallerk, sier Hvarnes.

- Resultatet har blitt en tallerk med en oval form med flere ovale ringer inni, akkurat slik jeg ønsket den skulle bli.

Samarbeid

Figgjos designere, med Morten Engebretsen i spissen, og produktutviklingssjef Constance G. Kristiansen har sammen med Hvarnes utviklet tallerkenen.

Samarbeidet med Gunnar Hvarnes har vært preget av gjensidig forståelse og entusiasme, ifølge produktdesigner Morten Engebretsen.

- Gunnar og jeg har klart vært på bølgelengde i utviklingen av tallerkenen og hvordan han kan bruke den til å presentere mat, sier han i en pressemelding.

Fra høsten 2011

Figgjo ser et stort potensial i denne nye tallerkenen. Smaken påvirkes som kjent av hvordan maten blir presentert, og denne tallerkenen skal gi nye presentasjonsmuligheter.

Tallerkenen vil fra høsten 2011 inngå i Figgjos Front serie. Kolleksjonen består av produkter utviklet for å fange opp, og skape, tidens trender og behov, slik at mat kan presenteres på nye og overraskende måter.

Ny mat - nyskapende produkter

Produktutviklingssjef Constance G. Kristiansen mener at samarbeidet med noen av verdens beste kokker, deriblant Gunnar, gir Figgjos produktutvikling mange nye innspill og utfordringer.

- Dette gjør at vi kan formgi nyskapende produkter som også kan treffe et bredere marked, sier hun.

Kokkenes utvikling av ny mat skaper ønsker om nye og innovative produkter. Slike produkter skapes best i et godt samarbeid med gjensidig utveksling av kompetanse, utdyper hun.

Fremhever maten

Gunnar Hvarnes har klare tanker om hva som er viktig ved utviklingen av tallerkenen:

- Den skal fremheve maten og ikke ta fokuset vekk fra selve retten. Den skal være en ramme og heve presentasjonen”. Figgjo har vært utrolig profesjonelle å jobbe med, de utvikler spennende produkter og har meget god forståelse for en kokks behov, sier han

Figgjos produkter selges gjennom samarbeidende distributører i ca. 35 land i tillegg til Skandinavia. Figgjos 121 ansatte er alle lokalisert i et kreativt arbeidsmiljø på Figgjo i Norge.

(pressemelding)

Powered by Labrador CMS