Bent Andersen (Bama Storkjøkken, fra venstr), Bent Stiansen (vinner av Bocuse d’Or 1993), EyvindHellstrøm (Bocuse d’Or 1989), Rune Brandstamoen (styreleder, Stiftelsen Norsk Gastronomi), Arne Sørvig (daglig leder, Stiftelsen Norsk Gastronomi) Geir Skeie (vinner Bocuse d’Or 2009), Rune Flaen (adm.dir. Bama-Gruppen), Tom Victor Gausdal (sølv i Bocuse d’Or 2005) og Anita Krohn Traaseth (styremedlem, Stiftelsen Norsk Gastronomi). (Foto: Torstein Lund Sperstad)
Bent Andersen (Bama Storkjøkken, fra venstr), Bent Stiansen (vinner av Bocuse d’Or 1993), EyvindHellstrøm (Bocuse d’Or 1989), Rune Brandstamoen (styreleder, Stiftelsen Norsk Gastronomi), Arne Sørvig (daglig leder, Stiftelsen Norsk Gastronomi) Geir Skeie (vinner Bocuse d’Or 2009), Rune Flaen (adm.dir. Bama-Gruppen), Tom Victor Gausdal (sølv i Bocuse d’Or 2005) og Anita Krohn Traaseth (styremedlem, Stiftelsen Norsk Gastronomi). (Foto: Torstein Lund Sperstad)

Satser på verdens beste kokker og norsk matglede

Stiftelsen Norsk Gastronomi (tidligere Bocuse d’Or Norge) har inngått generalsponsoravtale med Bama-Gruppen.

Publisert

Med Bama som sentral partner skal «Olympiatoppen for norske mesterkokker» fortsette den gode utviklingen med å skape verdens beste kokker til glede for all norsk mat. Bama Storkjøkken har i en årrekke vært sponsor til Bocuse d´Or Norge. Nå stepper Bama-Gruppen inn og signerer generalavtale.

– Bidrar til å løfte matglede

– Norsk Gastronomi og norske kokker har en svært positiv utvikling, og bidrar til å løfte matglede og interesse for gode norske råvarer av høy kvalitet sier administrerende direktør i Bama-Gruppen, Rune Flaen.

Han mener norske kokker i verdensklasse viser fram norsk mat på nye måter og inspirerer små og store talenter, som i den kommende konkurransen Årets kokkespire for barn mellom 10 og 12 år.

– Det handler om å la seg inspirere, og utvikle et sunt kosthold og matglede. Vi ser fram til å kunne bidra enda mer til bransjens og fagets synlighet og omdømme, sier Flaen.

Felles verdier

Høye ambisjoner og presise prestasjoner på høyt faglig nivå preger konkurransekokkens hverdag.

­– Det er verdier vi deler med Bama, og som gjør det enkelt å samarbeide tett. Vi er både stolte og glade for at de øker sitt engasjement, sier daglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi, Arne Sørvig.

– Krevende å organisere talentfabrikken

Stiftelsen Norsk Gastronomis aktiviteter fremmer kokkefaget, lederrollen i yrket og folks interesse for håndverksmat. Norsk Gastronomis fremste oppgave er å identifisere og utvikle norske kandidater til Bocuse d’Or.

– Å være kandidat i de tyngste internasjonale konkurransene er en lang og svært krevende prosess. Du må ha et godt team, sterk skapertrang og lederegenskaper, og selvsagt være faglig suveren. Det er krevende å organisere talentfabrikken, både når det gjelder økonomi og kompetanse. Denne avtalen bidrar med begge deler, og med det til fagets fremtidige kvalitet, sier faglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi og leder av «det norske Bocuse-akademiet», Tom Victor Gausdal.

Stiftelsen Norsk Gastronomi

Stiftelsen Norsk Gastronomi (tidligere Bocuse d’Or Norge) skaper verdens beste kokker til glede for all norsk mat gjennom sitt konkurranse- og utviklingssystem.

Stiftelsen organiserer den norske kvalifiseringskonkurransen Årets kokk, samt det norske teamets deltakelse i Bocuse d’Or Europe og den globale finalen av Bocuse d’Or.

Gjennom Årets unge kokk og Årets juniorkokk utvikles de yngre talentene, og gjennom prosjekter som «Mat som forteller» og nettverk blant ledende norske kokker bidrar stiftelsen med kunnskap og inspirasjon til alle matinteresserte i og utenfor Norge.

Det norske «Bocuse-akademiet», Foreningen Årets kokk-Akademiet, legger de faglige premissene for stiftelsens arbeid.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca