BFSN har hatt en sentral rolle rundt Smak-messene i mange år. Nå avsluttes samarbeidet med Norges Varemesse. (Arkivfoto: Morten Holt)
BFSN har hatt en sentral rolle rundt Smak-messene i mange år. Nå avsluttes samarbeidet med Norges Varemesse. (Arkivfoto: Morten Holt)

Smak-samarbeid avsluttet, lanserer ny fagmesse

Gjennom mange år har BFSN Storkjøkkenleverandørene vært en sentral aktør og samarbeidspartner på Smak-messene, der organisasjonen blant annet har stått bak NM i maskinoppvask. Nå avsluttes samarbeidet med Norges Varemesse. I stedet lanserer BFSN en ny fagmesse fra 2023.

Publisert
Styreleder for BFSN, Henning Brun. (Foto: BFSN)
Styreleder for BFSN, Henning Brun. (Foto: BFSN)

Smak–messen har siden 2009 vært et samarbeid og sameie mellom Norges Varemesse, NHO-Reiseliv og BFSN Storkjøkkenleverandørene.

Etter historiens beste messe Smak 2020, har Norges Varemesse valgt å si opp avtalene og alt videre samarbeid med bransjeforeningen BFSN.

Historikken bak messen

Messen har hatt navnet Smak fra 2009. Før det var navnet «4 messer», og før det igjen «Storhusholdning». I 1997 arrangerte BFSN i egen regi messa «Storkjøkken» på Info-Rama.

I forbindelse med de øvrige messene på Sjølyst og på Norges Varemesse har BFSN med sine medlemsbedrifter alltid vært en betydelig aktør, og også under mange messer, en sentral medarrangør.

Les også: Smak-messen skifter navn

– Beklagelig

– Det er beklagelig at det suksessfulle samarbeidet Smak etter dette kun får sin plass i historiebøkene, sier styreleder i BFSN, Henning Brun, i en pressemelding.

– Når vi likevel er i en slik situasjon at samarbeidet er avsluttet, gir dette oss nye muligheter. Vi vil kunne arrangere en messe med et større innhold og et fagmessig bedre gjennomslag enn hva vi har kunnet tidligere i samarbeidet med Norges Varemesse, sier Brun.

– BFSN er usikker på motivasjonen som ligger bak Norges Varemesses beslutning, men konkluderer med at forhandlingene om et videre samarbeid om Smak ikke har ført til bærekraftige resultater for partene, sier daglig leder i BFSN, Joe Harald Strand.

Kunne ikke enes om grunnprinsippene

Han fortsetter: – Vi har opplevd at samarbeidet har fungert godt gjennom mange år og at avslutningen i samarbeidet derfor kom ganske overraskende på oss.

Strand forteller til Horecanytt.no at Norges Varemesse og BFSN ikke har klart å enes om grunnprinsippene. – Det var i forbindelse med reforhandlingen av avtalen, vi ikke kom til enighet. Vi håpet i de lengste, men vi sto for langt fra hverandre, sier Strand, som forteller at det skal være et styremøte i BFSN torsdag denne uka, de planene fremover skal legges.

Behov for en førende og ledende nasjonal markedsplass

Daglig leder for BFSN, Joe Harald Strand. (Foto: BFSN)
Daglig leder for BFSN, Joe Harald Strand. (Foto: BFSN)

– Det vil uansett – når pandemisituasjonen er over, fortsatt være et behov for en førende og ledende nasjonal markedsplass for bransjene som tidligere har deltatt på Smak. Vi som bransjeorganisasjon må nå se fremover å legge til rette for etablering og økt engasjement for en messe som bransjen i større grad arrangerer selv, uavhengig av en kommersiell messearrangør som ofte kan ha en annen agenda enn det bransjene selv har, sier Joe Harald Strand.

Lanserer ny bransje- og fagmesse i 2023

BFSN lanserer en ny bransjemesse, som første gang skal arrangeres i 2023. (Arkivfoto: Morten Holt)
BFSN lanserer en ny bransjemesse, som første gang skal arrangeres i 2023. (Arkivfoto: Morten Holt)

– For oss i BFSN er det viktigste i etableringen av et nytt messekonsept å finne et riktig kostnadsnivå for utstillerne, det faglige innholdet og målgruppefokus for både utstillere og besøkende. Dette blir det ledende i alt arbeid med den nye messen fremover. Vår bransjemesse skal første gang arrangeres i 2023 og messens navn og tidspunkt for arrangementet er planlagt for lansering allerede i 2021, sier Strand.

Han forteller at BFSN nå har sett på aktuelle lokasjoner for den nye messen, men ingenting er foreløpig avklart. – Vi har sett på alternative løsninger, men det som er helt sikkert er at leieprisen for utstillerne vil bli lavere. Det har blitt dyrere og dyrere å stille ut på Norges Varemesse, noe som har ført til at vi har mistet en del sentrale utstillere, sier Strand.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS