Neste sommer åpner Geir Skeie og Pink Fish i Bergen. (Foto: Andre Birk)
Neste sommer åpner Geir Skeie og Pink Fish i Bergen. (Foto: Andre Birk)

Pink Fish til Bergen

1. november åpnet den aller første Pink Fish-restauranten i Oslo, og i april åpnes en ny Pink Fish på Grensen i Oslo. Sommeren 2018 er neste destinasjon klar for Geir Skeies sjømatkonsept: Da åpnes Pink Fish i Galleriet i Bergen, i lokalene som Joe & Juice disponerer i dag.

Publisert
Geir Skeie (til venstre) og Ronny Gjøse står sammen med Svein Sandvik bak Pink Fish. (Foto: Andre Birk)
Geir Skeie (til venstre) og Ronny Gjøse står sammen med Svein Sandvik bak Pink Fish. (Foto: Andre Birk)

Forretningsideen er å utvikle, implementere og drifte verdens første fast casual sjømatkjede.

Skeie har utviklet en meny som består av internasjonale retter basert på norsk laks. Menyen er utviklet for folk på farten, eller de som ønsker en liten pause i hverdagen.

– Alle retter skal produseres ved bestilling, det skal smake helt likt hver gang, og kvaliteten skal være helt jevn – etter nøye definerte kriterier. Vi har knekt koden både operasjonelt og opplevelsesmessig for våre gjester. Jeg er overbevist om at ved å gjøre sjømat så lett tilgjengelig, og til priser som er på nivå med det ungdommen typisk bruker, så vil det bli «in» å spise sunn og bærekraftig norsk sjømat, sier Geir Skeie.

Les også: Nå åpnes Pink Fish i Oslo

Pink Fish. (Foto: Pink Fish)
Pink Fish. (Foto: Pink Fish)

På laksens «hjemmebane»

– Bergen har en unik miks av unge studenter og turister, som er en ideell match for Pink Fish med sine spennende lakseretter servert i et enkelt, uformelt og veldig tilgjengelige format. Mye av fisken som brukes i konseptet kommer fra Vestlandet, noe som gjør det ekstra gøy å kunne gjøre Bergen til vår neste destinasjon. Beliggenheten er veldig god, vi vil treffe folk på farten på vei til bane og buss, jobb og skole – og de som er ute og nyter det brede shoppingtilbudet på Galleriet og Torgallmenningen, sier administrerende direktør i Pink Fish, Ronny Gjøse.

Hurtigvoksende segment

Det er Bocuse d’Or-vinner Geir Skeie, tidligere Umoe Restaurants-direktør Ronny Gjøse og skipsdesigner Svein Sandvik som sammen står bak Pink Fish.

Sjømat er den raskest voksende proteinkilden i verden, og det er en stor underutvikling innen serveringskonsepter som spesialiserer seg på sjømat. Fast casual-segmentet er det hurtigst voksende segment innen serveringskategoriene, fastfood og fine dining taper markedsandeler.

– Laks er så mye mer enn kokt eller stekt fisk, servert med poteter og agurksalat. Så mye mer enn sushi. Spekteret er helt enormt. Det finnes klassiske retter fra alle verdenshjørner som kan tilpasses med norsk laks som råvare. Det er det jeg ønsker å vise med Pink Fish, sier Geir Skeie i en pressemelding.

Først på Vestlandet

– Galleriet er stolt av å være først ut på Vestlandet med dette nye og sunne matkonseptet basert på norsk laks. I valget mellom flere gode serveringskonsepter, tente vi umiddelbart på Pink Fish, sier Senterleder ved Galleriet, Hågen Solheim i pressemeldingen.

– Ideen med laks som hovedingrediens, kombinert med gründere med genuint engasjement for mat, gjorde valget enkelt for oss. Dette er et konsept som passer som hånd i hanske i forhold til våre planer for «nye Galleriet». Fremover satser vi mer på sunne og gode serveringskonsepter, både som «grab and go»- og «sitt ned og nyt»-konsepter. Dette gleder vi oss virkelig til, sier senterleder for Galleriet Bergen, Hågen Solheim.

Skal vokse mer

Den første restauranten ble som nevnt åpnet i Oslo 1. november, og i april åpnes nummer to på Grensen. Videre kommer det én eller to til i Oslo før Bergen-restauranten åpnes neste sommer. Men Pink Fish akter ikke å stoppe i Oslo og i Bergen.

Selskapet har store vekstplaner, og flere leiekontrakter er signert for åpninger i 2018 og 2019. Pink Fish har en visjon å raskt bli en synlig del av bybildet i de største byene i Norge.

Dialogen med internasjonale samarbeidspartnere er også i gang, og den første internasjonale Pink Fish-restauranter er planlagt å åpne i 2019.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her