Clarion Hotel the Hub. (Foto: Morten Holt)

Hotell- og reiselivsbransjen i krise

Antall solgte rom på hotellene i Norge stuper. – Det er krise for reiselivsbransjen. Nå må norske myndigheter på banen før det er for sent, tordner administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Koronaviruset sørger for nesten stopp for reiselivsbransjen, som igjen vil ramme mange arbeidsplasser. Det er per i dag 175 000 ansatte i bransjen, og Krohn Devold tror mange vil bli rammet i tiden som kommer.

De siste dagene har vært svært dramatisk for hotellbransjen. Mange av storbyhotellene i Norge har mistet en tredjedel av sine kunder, flere rammes enda hardere. Det siste døgnet har for eksempel hotellene på Gardermoen hatt en tilbakegang i antall solgte hotellrom på 45 prosent, Stavanger 35 prosent, Bergen 29 prosent og Oslo 27 prosent (tall fra Wiederstrøm Hotel Consulting).

– Den verste krisen i Norge siden andre verdenskrig

– Det er virkelig en krise, trolig den største krisen for Norge etter andre verdenskrig. Foreløpig er det fly-, reiseliv- og hotellbransjen som merker dette aller hardest. Nå må myndighetene på banen, sier Krohn Devold.

Les også: Koronaviruset – dette må du vite om permittering, sykepenger og arbeidsgivertiltak

– Mister alle våre gjester

Clarion Hotel the Hub rammes hardt av korona-krisen. (Foto: Morten Holt2

Hun støttes av André Schreiner, som leder Oslos største hotell.

– Dette er veldig kritisk. Vi mister alle våre gjester. Clarion Hotel the Hub er et stort konferansehotell, og alle melder avbud. Vi går inn i en meget tung periode, sier hotelldirektør på Clarion Hotel the Hub, André Schreiner.

Fra 100 til 30 prosent belegg

Mikael Forselius på Britannia Hotel. (Foto: Morten Holt)

Hotelldirektør Mikael Forselius på Britannia Hotel i Trondheim forteller om svært dramatisk nedgang.

– Vi hadde egentlig 100 prosent belegg nå, men er nå nede i 30 prosent belegg, etter at vi stadig får avbookinger. Det blir enda verre den kommende tiden. I tillegg har vi måttet stenge både spaområdet, basseng og våre to barer, som igjen har ført til at vi har permittert dem som arbeider på disse stedene, sier Forselius.

Hotellet bruker også mange lokale leverandører, men med nesten tomt hotell er det ikke lenger behov for de lokale råvarene.

– Dette er en trist rundgang som rammer oss alle, sier Forselius til NRK.

Kan booke om på Hurtigruten

Gjestene som har bestilt reiser med Hurtigruten, får mulighet til å booke om. (Illustrasjonsfoto: Hurtigruten)

Hurtigruten introduserer «fleksibel ombooking», slik at gjestene kan endre bookinger til et annet Hurtigruten-cruise til sommeren 2021.

– I den nåværende situasjonen er det viktig for oss å sikre at våre gjester får riktig og nøyaktig informasjon, og gis muligheten til å booke om, sier administrerende direktør Daniel Skjeldam, Hurtigruten.

Siden starten av utbruddet, og lenge før den globale pandemien ble erklært, har Hurtigruten iverksatt en lang rekke forholdsregler for å forhindre spredning av koronaviruset, og sikre helsen og sikkerheten for både gjester og mannskap.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS