Thon Hotel Rosenkrantz er ett av stedene som har inngått samarbeid med Rescue Juice.
Thon Hotel Rosenkrantz er ett av stedene som har inngått samarbeid med Rescue Juice.

Nødladere selger i horeca

RescueJuice har designet og utviklet et konsept der hoteller, restauranter og barer i hele landet selger ferdig ladede nødladere. I dag har selskapet, som ble etablert i 2015, rundt 150 partnere i Norge, deriblant Thon Hotels, O’Learys, Maaemo. Døgnvill, Scotchman og Vaaghals.

Publisert

Strøm til telefonen har blitt så viktig for oss at vi velger å forlate det stedet vi er på om vi ikke får muligheten til å lade telefonen.

– Det fine med løsningen, er at nødladeren kan byttes på alle utsalgsstedene når den er tom. Dette skaper fornøyde kunder og økt trafikk til alle som tilbyr konseptet fra RescueJuice. Med dette produktet «sitter ikke kunden fast i veggen», eller telefoner må legges bak baren for å lade med håp om at den ikke blir stjålet eller ødelagt. Med RescueJuice har kunder friheten til å lade på farten, melder gründerne for det norske selskapet, Markus Vesøen, Elisabeth Bratteberg og Morten Knoop Sejnæs.

Kun i horeca

Siden lanseringen i 2015 har RescueJuice fått over 150 partnere i hele Norge, og 90 prosent av dem er i horecabransjen. Det var der behovet for strøm var størst, og gründerne tenkte utradisjonelt. Fremfor å lansere tjenesten i elektronikkbutikker som stenger på kveldstid, så selges nødladerne kun i horeca.

– Det var der kundene var når de gikk tom for strøm, så det var naturlig at det var i denne kanalen tjenesten skulle selges først. Det stilles andre krav til en nødlader i horeca enn om den selges i tradisjonelle kanaler. Vi har derfor utviklet verdens første universale nødlader – den passer til alle moderne telefoner. Alt kommer 100% ferdig oppladet i esken, klar for salg, melder gründerne.

Thon Hotels første hotellkjede

Både Thon Hotels og Thon Restaurant-gruppen har fattet interesse for konseptet. Kjedens flaggskip i Oslo, Thon Hotel Rosenkrantz, var først ut.

Daglig var det kunder som trengte strøm på vei ut av hotellet og ikke minst mens de oppholdt seg på hotellet. Thon Hotel Rosenkrantz selger og bytter RescueJuice for alle kunder, og starter snart også opp med flere ladeprodukter fra RescueJuice for både bærbare PCer og iPads.

Fra Scotsman Pub til Maaemo

Spennet av typen utsalgssteder er stort. Alt fra små restauranter og ærverdige gamle hoteller, til barer og trestjerners Michelin-restauranter.

Gründer: Markus Vesøen.
Gründer: Markus Vesøen.

Kjente merkevarer som O’Learys, BAR Social Eating og Døgnvill var raske til å tilby tjenesten og det har gitt økt trafikk hver eneste dag med kunder som kommer innom for å bytte. Nå jobber de med å tilby nye tilbud i appen for kunder, dersom de stikker innom i perioder med lite trafikk.

Markedsføring

Gründer: Elisabeth Bratteberg,
Gründer: Elisabeth Bratteberg,

– Som en del av det å tilby tjenesten og produktene til RescueJuice, får alle partnere plass i appen til RescueJuice. Dette er appen alle kundene bruker til å lokalisere bytte- og utsalgssteder når de er ute på byen. Ved å bruke telefonens GPS kan kunder enkelt oppdage nye steder nær seg, og stikke innom for å bytte. Appen gir også partnerne verdifull informasjon som brukes i markedsføring. Ved å knytte lokasjonsdata med markedsføring på Facebook og Instagram, tilbyr RescueJuice gratis markedsføring i disse kanalene. Alle partnere får spesialtilpasset markedsføring som treffer kunder i riktig segment og lokasjon. Målet er å øke trafikken til alle utsalgssteder og skape kjennskap til tjenesten og utsalgssteder blant nye kunder, melder det norske selskapet.

Tjenesten forbedres

– RescueJuice har nå vokst seg til å bli verdens største nettverk av nødladere med byttetjeneste og økt antall kunder skaper trafikk til utsalgsstedene. Nå bygger de videre konseptet og det jobbes med ny versjonen av app og tilhørende nettside som skal gi utsalgsstedene en ytterligere fordel digitalt. Høsten 2017 får alle utsalgsstedene gratis oppsett av såkalte bluetooth-fyrtårn, og dette gir utsalgsstedene tilgang til hvor mange mennesker som går forbi, når de kommer og går, og ikke minst mulighet til å tilby unike tilbud til riktig tidspunkt. Vi skal løfte bransjen digitalt. Vår ambisjon er å være en trafikkdriver og «hemmelig» våpen i kampen om kundene for våre partnere. Med alle tilbakemeldingene vi får fra bransjen gleder vi oss til å ta fatt på utfordringen, melder Morten Knoop Sejnæs i selskapet.

Gründer: Morten Knoop Sejnæs.
Gründer: Morten Knoop Sejnæs.

Historien bak nødladertjenesten

Historien bak RescueJuice startet da gründer Markus Vesøen gikk tom for strøm på telefonen en lørdagskveld i Oslo. Han hadde fortsatt behov for å være tilgjengelig i den digitale verden, og oppsøkte bar- og restaurantpersonale for å få lov til å lade, men ble ofte møtt med negativ respons.

Vesøen forsto at han neppe var alene om å oppleve dette problemet. Sammen med samboer og medgründer, Elisabeth Bratteberg, foretok de undersøkelser av et marked som viste et sterkt behov for en manglende tjeneste. Derfor gikk reisen raskt til Kina der nødladeren Rescue Juice ble utviklet.

– Nødladerprodukter har vært i markedet lenge, men det har vært mange artikler i media rundt ladere som tar fyr. Vi så raskt at markedet var overfylt av nødladere med særdeles tvilsom kvalitet og falske sertifiseringer med mangelfull garanti. RescueJuice tok dermed kontakt med Panasonic og Tesla for å kunne ta i bruk deres unike batteriteknologi. Nødladeren inneholder derfor samme batteri som du finner 7000 stykker av i en Tesla X, sier Knoop Sejnæs.

Utvikles og designes i Norge

Produktet er sertifisert etter de strengeste kravene og fungere ned til minus 25 grader.

RescueJuice sine nødladere utvikles og designes i Norge, og bygges på japanske kvalitetskomponenter.

Produktet selges over disk hos samarbeidspartnerne for mellom 299 og 349 kroner, og da følger alt kunden trenger med i esken for å støtte både iPhone- og Android-telefoner.

– Med en bruttomargin på nærmere 40 prosent gir det utsalgsstedene en ekstra inntektsstrøm, mer fornøyde kunder, økt trafikk og en unik digital markedsføringstjeneste, melder Morten Knoop Sejnæs.

RescueJuice lanserer denne våren også flere universalprodukter som er spesialutviklet og designet kun for hotell.

Du kan lese mer på Partner.Rescuejuice.com

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her