
O’Learys satser stort i Norge
Den svenske sportsbarkjeden O’Learys dobler antall restauranter i Norge. I løpet av de neste årene skal det etableres 20 nye restauranter over hele landet.

Kjeden satser på mer enn tradisjonelle sportsbarer når de nå åpner eventsentre, fylt med matopplevelser og aktiviteter.

– Vi ser store muligheter i tiden fremover. I Norge har vi hatt en økt omsetning på hele 26 prosent fra 2017 til 2018. Og nå skal vi vokse ytterligere ved å satse på restauranter med aktiviteter, sier toppsjef i O’Learys-konsernet, Kenneth Lorentzen.
Ny giv på kjøpesentre
Norske kjøpesentre har vært preget av butikkdød og tomme lokaler. O’Learys tenker å drive ny giv inn i sentrene ved å åpne såkalte event-sentre.
Dette er O’Learys-restauranter som trenger store flater, for å gi plass til mange restaurantseter og ulike sportslige aktiviteter for store og små. Senest åpnet kjeden en slik restaurant i Skien med stor suksess, hvor gjester kan nyte burgere mens de spiller bowling og shuffleboard.

– De neste tre til fem årene skal vi vokste fra 19 til nærmere 40 restauranter på det norske markedet. Frem til i dag satset vi først og fremst på flyplasser, men med dette nye satsningsområdet etablerer vi oss på eksisterende shoppingdestinasjoner. Vi er ikke avhengig av å finne lokaler i bykjerner eller i storbyer, sier Lorentzen.
Søker franchisetakere
O’Learys søker nå etter franchisetakere over hele landet.
– Har du ønske om å skape gode gjesteopplevelser og lyst til å drive egen virksomhet under en sterk merkevare vil O’Learys være en attraktiv samarbeidspartner. Vi ønsker også å få kontakt med de som i dag driver bowlingsted eller restaurant, og ønsker å bli franchisetaker i O’Learys, sier landssjef i O’Learys Norge, Matthias Klaveness Saers.
De nye event-sentrene til O’Learys vil være trafikkdrivere inn til eksisterende kjøpesentre, og er selve nøkkelen til den aggressive ekspansjonen.
Les enda mer i magasinet Horeca (nummer 6 2019)