Fabian Widmer ved tønnene på lageret der godsakene som etter hvert blir akevitt og brennevin i forskjellige varianter, ligger. (Foto: Morten Holt)

Akevittens høyborg i Grimstad

Det Norske Brenneri i Grimstad produserte 300 000 flasker brennevin, de aller fleste akevitt, i 2016. Til sammenligning ble det produsert 100 000 flasker i 2012. Brenneriet like sør for Grimstad er i voldsom utvikling, og leverer samtidig tall som eierne kan fryde seg over.

Publisert
Daglig leder Fabian Widmer med et utvalg av lokale akevitter som produseres i Grimstad. (Foto: Morten Holt)

90 prosent av brennevinsflaskene er akevitter – i alle varianter, de resterende 10 prosentene er gin, sjenever, fruktbrennevin, whisky og bitter. Men også eplemost utgjør fortsatt en viktig og stor del av produksjonen (ca. 50 %).

Et lite utvalg av akevittvariantene. (Foto: Morten Holt)

Akevitt i de fleste varianter

Men tilbake til akevitten; her finner du akevitt-typer tilpasset de fleste typet mat, og akevittvarianter fra alle landets kriker og kroker, fra Solørakevitten fra det innerste Østlandet, via Beito Rakfiskakevitt. Vollen Akevitt, Svein Jæger Hansens villmarksakevitt fra Nordland til Barents Aquavit.

Totalt produseres det mellom 30 og 40 forskjellige akevitter, men det er Hellstrøm Aquavit og fremfor alt Arvesølvet Akevitt som utgjør størsteparten av salget. De lokale akevittene står for om lag 30 prosent av den totale omsetningen.

Eplemost

Noen av de ansatte på Det Norske Brenneri. Fra venstre Fabian Widmer, Robin Gundersen, Marit Johannessen, Camilla Adcock, Nils Johan Aaserud, Grethe Håbesland, Wenche Knudsen og Ena Pszczolinska. (Foto: Morten Holt)

Men det var eplemosten som gjorde brenneriet kjent, og som fortsatt er en viktig bærebjelke i driften. Gründeren Karl Gustav Puntervold startet allerede på 1930-tallet en byttehandel med lokale epleprodusenter, den gang gjennom sangomsuste Fuhr.

Selv i dag produserer brenneriet fem forskjellige typer eplemost, som fortsatt er en viktig del av brenneriet, og et trygt «bein» å stå på.

Historisk bedrift

Det Norske Brenneri er morselskapet i brennerivirksomheten. Men en stor del av de lokale akevittene, samt all epemost, utgis fremdeles under Puntervold-navnet.

Fabian Widmer. (Foto: Morten Holt)

– Det er det historiske navnet som står sterkt her på Sørlandet, sier daglig leder Fabian Widmer, sveitseren som leder brenneriet i Grimstad. Tidligere ble også Agder Brenneri brukt, men dette navnet fases nå ut. Det Norske Brenneri/Agder Brenneri brøt monopolet i Norge i 2005, da det omsider ble lov for andre enn Arcus å produsere brennevin.

– Det var på høy tid vi fikk konkurranse på produksjon av brennevin her i Norge. Dette har utvilsomt ført til fornyet interesse for akevitt, og at mange spennende merkevarer er kommet på markedet. Til glede for både horeca og folk flest, mener Odd J Nelvik, en av eierne i Det Norske Brenneri.

Det var han som «headhuntet» Widmer til Grimstad.

Kjetil Holta (til venstre) og Holta Invest er største eier i Det Norske Brenneri. Her sammen med medeier Odd Johan Nelvik.

Sørget for enda bedre resultat

Widmer flyttet til nemlig til Norge for ni år siden for å studere jus, men havnet i Hemsedal på et gårdsysteri. I Hemsedal traff han Odd Johan Nelvik, som fikk han til å skifte beite.

Widmers forgjenger Ole Puntervold sørget for at bedriften hadde god økonomi da han trakk seg ut, men Widmer sørget for enda bedre tall.

Wenche Knudsen gjør klar flasker med Hellstrøm Aquavit i lokalene til Det Norske Brenneri. (Foto: Morten Holt)

– Jeg så litt på prosedyrer og produksjonsplaner, innkjøp av råvarer, leverandøravtaler og leveranser. Sørget blant annet for mye større lastebillass med flasker, noe som gjorde disse innkjøpene billigere. Mange små ting gjorde at resultatet ble enda bedre enn tidligere, sier Widmer.

Hellstrøm dro opp, Arvesølvet fulgte opp

I 2011 ble det omsatt for drøyt 14,5 millioner kroner. I 2015 omsatte bedriften for 22,9 millioner. 5,1 millioner ble igjen på bunnlinjen, noe som ga en driftsmargin på 22,2 %.

I 2016 ble 23-millionersgrensen passert, og mye skyldes akevitt-boomen. Samtidig er det gjort store investeringer i anlegget for satsingen de kommende årene. Ikke minst i fatlageret, som nå er fullt av de flotteste fat fra alle kanter av Europa.

– Det er liten tvil om at Hellstrøm Aquavit bidro veldig til omsetningsøkningen, fastslår Widmer, men legger samtidig til at Arvesølvet, som ble lansert litt før Hellstrøm, har bidratt enda mer til omsetningsøkningen. Den har nå passert Hellstrøm i salgstall.

Akevitt er in

Mens cognacsalget i Norge stuper, ser det ut som om flere og flere sverger til den urnorske akevitten. Ifølge desembernummeret til bladet som utgis av Norske Akevitters Venner, AquaVIT, er akevitt det eneste brune brennevinet som øker salget på Vinmonopolet i 2016.

Arvesølvet Akevitt hadde 50 prosent salgsøkning på Vinmonopolet i november (siste måned det foreligger statistikk for).

– Vi har hatt et fantastisk år. I tillegg til det gode akevitt-salget fikk vår nylansering, Harahorn Small batch GIN, gullmedalje i verdens største brennevinskonkurranse i San Francisco. Det viser at norsk håndverksproduksjon, med bruk av norske urter og bær er i verdensklasse. Dette er som å vinne OL-gull, sier gründer og medeier i det Norske Brenneri, Odd J. Nelvik. Flere markeder åpner seg nå for brenneriet, både i Europa og USA.

Største eier i Det Norske Brenneri er Holta Invest, som styres av investor Kjetil Holta. Styreleder Leif Ove Rørnes sier det er selskapets egne merkevarer innen akevitt og Harahorn Gin som bidrar til økt aktivitet i selskapet.

Du kan lese mer om Det Norske Brenneri i magasinet Horeca (nummer 1 2017, som hadde utgivelse i januar)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS