Kjetil Holta (til venstre) og Holta Invest er største eier i Det Norske Brenneri. Her sammen med medeier Odd Johan Nelvik.

Suksess for brenneriet i Grimstad

Mens cognacsalget i Norge stuper, ser det ut som om flere og flere sverger til den urnorske akevitten. Og tro ikke at det er bare før jul at akevitten selger.

Publisert
Fabian Widmer er daglig leder for Det Norske Brenneri i Grimstad. (Foto: Morten Holt)

Arvesølvet Akevitt, som er lansert av Det Norske Brenneri i Grimstad, hadde 50 prosent salgsøkning på Vinmonopolet i november (siste måned det foreligger statistikk for).

Et utvalg av akevitter produsert av Det Norske Brenneri. (Foto: Morten Holt)
Arvesølvet. (Foto: Morten Holt)

Går mot trenden

Akevitt-segmentet på Vinmonopolet er i vekst, og går mot trenden. Ifølge desembernummeret til bladet som utgis av Norske Akevitters Venner, AquaVIT, er akevitt det eneste brune brennevinet som øker salget på Vinmonopolet.

Harahorn. (Foto: Morten Holt)

I tillegg til Arvesølvet og Hellstrøm Aquavit, produserer Det Norske Brenneri mellom 30 og 40 lokale akevitter, gin og andre brennevinstyper, samt eplemost.

Et fantastisk år

Fabian Widmer (fra venstre), Robin Gundersen, Marit Johannessen, Camilla Adcock, Nils Johan Aaserud, Grethe Håbesland, Wenche Knudsen og Ena Pszczolinska på Det Norske Brenneri i Grimstad. (Foto: Morten  Holt)

– Vi har hatt et fantastisk år. Ikke minst etter at vår nylansering, Harahorn Small batch GIN vant gullmedalje i verdens største brennevinskonkurranse i San Francisco. Det viser at norsk håndverksproduksjon, med bruk av norske urter og bær er i verdensklasse. Dette er som å vinne OL-gull, sier gründer og medeier i det Norske Brenneri, Odd J. Nelvik i en pressemelding.

Det Norske Brenneri/Agder Brenneri brøt monopolet i Norge i 2005, da det omsider ble lov for andre enn Arcus å produsere brennevin.

Går godt

Største eier i Det Norske Brenneri er Holta Invest, som styres av investor Kjetil Holta.

Styreleder Leif Ove Rørnes sier det er selskapets egne merkevarer innen akevitt og Harahorn Gin som bidrar til økt aktivitet i selskapet. Lønnsomheten er også god, med en driftsmargin på nær 15 prosent seneste år. I 2016 omsatte Det Norske Brenneri for om lag 23 millioner kroner.

Du kan lese mye mer om Det Norske Brenneri i magasinet Horeca (nummer 1 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS