Amerikalinjen. (Foto: Morten Holt)

Amerikalinjen vil gi noe tilbake

For 100 år siden reiste nordmenn over Atlanteren på jakt etter et bedre liv. I dag kommer mennesker til Norge med håp og drømmer. Sammen med Oslo Røde Kors vil prestisjehotellet Amerikalinjen bidra til å gi dem en god start.

Publisert

Midt i sentrum av Oslo, der hundretusener av nordmenn begynte sin reise, har Amerikalinjen åpnet. Det var til dette bygget, de kom med drømmene sine.

Det var her håp og drømmer ble til USA-billett.

Lokalene skal ikke «bare» være en trygg havn for hotellgjester fra hele verden. De skal også åpne dørene for folk i byen. Folk med drømmer. Folk som har brutt opp fra hjemmene sine, tatt farvel med familie og naboer, og reist til Norge for å starte på nytt.

Sårbar situasjon

Hotellet har i den forbindelse innledet et samarbeid med Oslo Røde Kors for å bidra til at flere flyktninger og innvandrere får en god start på sin nye tilværelse.

– Jeg har ennå til gode å møte mennesker som ikke vil jobbe, klare seg selv og bidra i samfunnet, men det er noen barrierer på veien, sier leder for flyktning- og asylfeltet i Oslo Røde Kors, Elisabeth Dahl Hansen.

Hotelldirektør på Amerikalinjen, Wilhelm Hartwig. (Foto: Morten Holt)

– Når du ikke kan språket og ikke kjenner noen, er du sårbar. Derfor betyr det så uendelig mye å treffe folk som vil deg vel, som du kan praktisere norsk med og ha steder å gå til. Å finne en jobb tar tid og er ofte vanskelig. At Amerikalinjen nå blir et ankerfeste for noen som trenger det på veien videre, er flott, sier hun.

«Mamas dish»

Samarbeidet mellom Amerikalinjen og Oslo Røde Kors vil materialisere seg på flere måter, men det første prosjektet som settes i gang handler om mat. Sammen lanserer de konseptet «Mamas dish» som skal bidra til å få flere ut i jobb.

– Vi ønsker å gjøre noe for og med voksne kvinner som kanskje mangler utdanning og norskkunnskaper. Mange er gode til å lage mat og har oppskrifter som har vært i familien i generasjoner. Vi skal derfor opprette et samarbeid med kjøkkensjefen hos oss, Steffen Hansen, som resulterer i en «Mamas dish» på menyen i restauranten vår Atlas. Det blir en Røde Kors-middag hvor ti prosent av omsetningen går uavkortet til organisasjonens arbeid i her byen. Mat og mattradisjoner har alltid vært viktig for folk i bevegelse, sier hotelldirektør Wilhelm Hartwig.

Foregangskvinnen

Den første som skal samarbeide med kjøkkenet på Amerikalinjen er kurdiske Mojda Safy (50). Og Elisabeth Dahl Hansen er sikker på at de har funnet en god kandidat til å starte prosjektet.

– Safy er først og fremst en herlig dame med god humor. Men hun, som mange andre innvandrer-kvinner, har hatt vanskeligheter med å komme i jobb. Det til tross for at hun er utdannet økonom og mer enn gjerne vil bidra i samfunnet. Kanskje vil dette bli et springbrett videre inn i arbeidslivet, håper Dahl Hansen.

Og det skal i alle fall ikke stå på smakene Mojda setter sammen.

– Jeg har hatt gleden av å smake maten hennes i mange år, siden hun har vært tilknyttet møteplassene våre, både som frivillig og deltaker på flere av våre arrangementer. Det er bare å glede seg, for hun er en fantastisk ressurs, legger Dahl Hansen i Oslo Røde Kors til.

Amerikalinjen. (Foto: Morten Holt)

Mat forener

Mange av nordmennene som reiste ut med Amerikalinjen i første halvdel av 1900-tallet etablerte faktisk egne spisesteder og delikatesseforretninger i Brooklyn. Lenge gikk 8th Avenue i New York under tilnavnet Lapskaus Boulevard. Og kanskje kan også det resultere i en egen rett på menyen i Atlas, som en lapskaus-hyllest til de norske pionerene.

– Mat forener. Blant våre deltakere er mer enn 100 nasjonaliteter representert og mange er i sitt ess når de står på kjøkkenet, sier Dahl Hansen.

Det er helt vanlige folk

Oslo Røde Kors-lederen har selv besteforeldre som reiste over Atlanteren i 1951 for å skape en trygg tilværelse for familien. De etablerte seg «over there» og bestefaren ledet snart sin egen sveisebedrift. Hun tenker ofte på sin egen familie når hun møter nyankomne flyktninger.

– Det er ofte helt vanlige folk som har måttet forlate menneskene de er glade i. Mange har flyktet fra jobbene sine, fra hjemmet sitt, ja, et helt liv. Det er ikke så lenge siden mange av våre forfedre måtte forlate alt. Derfor synes jeg det er viktig at det nå blir pustet liv i en viktig del av norsk historie vi ikke snakker så mye om lenger, fortsetter Dahl Hansen.

Vil hjelpe

Også hotelldirektøren og andre fra ledergruppen på hotellet skal delta i frivillige aktiviteter.

– En gang i måneden tilbringer vi en arbeidsdag hos Oslo Røde Kors og bidrar med leksehjelp, norskundervisning eller andre praktiske ting som folk trenger hjelp til. Jeg har vært flyktningguide tidligere og sett hvor mye møtet mellom to mennesker kan bety – for begge parter. Målet er å inspirere mange ansatte på hotellet til å verve seg som frivillige, gløder det fra Hartwig.

Hotellets engasjement varmer hjertet til Dahl Hansen og Oslo Røde Kors.

– Vi hadde ikke trengt flyktningguider hvis vi alle hadde tatt initiativ, snakket sammen og blitt kjent med folk som kommer hit. Vår visjon er at jobben vår skal bli overflødig fordi samfunnet blir varmere og rausere. I mellomtiden er vi helt avhengige av frivillig innsats, sier Dahl Hansen i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca


Amerikalinjen

Hotellet Amerikalinjen åpnet 15. mars 2019.

Lokalisert på Jernbanetorget i Oslo sentrum.

122 rom og suiter.

Operatør er Nordic Hotels & Resorts.

Hotelldirektør er Wilhelm Hartwig.

Les mer om hotellet på Amerikalinjen.no

 

Powered by Labrador CMS