Illustrasjonsfoto: Tommy Andersen
Illustrasjonsfoto: Tommy Andersen

VERDiMAT og NHO Reiseliv Innkjøpskjeden med samarbeidsavtale

VERDiMAT og NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har signert en samarbeidsavtale for å redusere matsvinnet i blant annet storhusholdningsbransjen.

Publisert

VERDiMAT er en markedsnøytral grossist som har som mål å bidra til mindre matsvinn gjennom samarbeid med produsent, grossist og kunde om salg av overskuddsmat. Samarbeidet mellom NHO Reiseliv innkjøpskjeden og VERDiMAT er en viktig milepæl i storhusholdningsmarkedet for å bidra i kampen mot matsvinn.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

«Kutt Matsvinn 2020»

– Avtalen gir medlemmer i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden tilgang til fullgode varer til en redusert pris, som dermed bidrar til å redusere matsvinnet. Dette er et stort steg i riktig retning for bransjen vår, sier kommunikasjons- og markedsansvarlig i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, Lise Annett Smith, i en pressemelding.

Illustrasjonsfoto: Foto Boorke Lark/Unsplash 
Illustrasjonsfoto: Foto Boorke Lark/Unsplash 

Hun legger til at NHO Reiseliv Innkjøpskjeden også er en aktiv partner med Matvetts kampanje «Kutt Matsvinn 2020», hvor målet er å redusere matsvinnet i serveringsbransjen med 20 prosent innen 2020.

– Vært tydelige

Daglig leder Lars-Kristian Leiro i VERDiMAT sier NHO Reiseliv innkjøpskjeden alltid har vært tydelige i kampen mot matsvinn, og at VERDiMAT er stolt over å kunne bli en samarbeidspartner.

– NHO Reiseliv Innkjøpskjeden bidrar med tilrettelegging av kommunikasjon om utfordringene vi har relatert til matsvinn. De er også med på å bygge en strukturert varestrøm gjennom å tilrettelegge for VERDiMAT for deres medlemmer, som i sin tur gir bransjen mulighet til å bidra til redusert matsvinn, sier Leiro.

– Som grossist ønsker VERDiMAT å bidra til å tilgjengeliggjøre alle overskuddsvarer til restauranter, kantiner, kafeer og butikker, slik at varene kan bli spist og ikke kastet. Her vil NHO Reiseliv Innkjøpskjeden hjelpe til gjennom sine medlemmer og deres engasjement. Dette samarbeidet vil gagne hele verdikjeden og ikke minst miljøet i form av redusert fotavtrykk, sier Leiro.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS