Gründer og daglig leder for Norges Tehus, Kjetil Frøitland Eide. (Foto: Norges Tehus)
Gründer og daglig leder for Norges Tehus, Kjetil Frøitland Eide. (Foto: Norges Tehus)

Til topps i internasjonal konkurranse for mat og drikke

For første gang har et norsk firma, nærmere bestemt Norges Tehus, tatt med seg tre stjerner hjem fra prestisjetunge «Great Taste Awards» i England. Blant over 12 600 bidrag var det kun 192 som fikk full pott under prisutdelingen.

Publisert

– Vi er utrolig fornøyd. Det er ikke første gang vi får stjerner, men det er første gang både vi og Norge får full pott med tre stjerner. Det er veldig stort, sier gründer og daglig leder for Norges Tehus, Kjetil Frøitland Eide.

Verdens største prisutdeling for mat og drikke

«Great Taste Awards» er verdens største prisutdeling for mat og drikke. Hvert år sendes det inn over 12 000 bidrag fra hele verden, som alle blir smakt på og bedømt av eksperter. De beste bidragene kan ha blitt smakt på av hele 24 dommere i tre runder, der bidrag elimineres for hver runde. Konkurransen har funnet sted hvert år siden 1994.

Gründer og daglig leder av Norges Tehus, Kjetil Frøitland Eide, lukter seg frem til de rette råvarene. (Foto: Norges Tehus)
Gründer og daglig leder av Norges Tehus, Kjetil Frøitland Eide, lukter seg frem til de rette råvarene. (Foto: Norges Tehus)

– Vi merker at norske tedrikkere de siste årene har blitt mer interessert i økologiske teer og te av høyere kvalitet enn det som var vanlig før. Siden 2010 har vi vært på leting etter den beste te og botanikk i verden og hvert år reiser vi verden rundt og jobber med de dyktigste te-mesterne, for å gi Norge tilgang på den best mulige teen. Med denne utmerkelsen håper jeg folk forstår hvor viktig kvalitet er for oss og at det vi selger faktisk er i verdensklasse, sier te-gründeren i en pressemelding.

Byens beste

Te-eventyret startet i 2010 da Eide sammen med familien startet Tehuset i Lille Grensen i Oslo sentrum. Tre av tre ganger fikk Tehuset terningkast seks av Aftenposten.

– Det er jo te vi kan, og det er veldig gøy å være første norske rene te-merkevare og samtidig kunne vise til slike resultater. Hele tiden har vi ønsket å gjøre alt selv og bygge opp et norsk merke, og vi har fokusert på økologiske teer og råvarer. I motsetning til de vanlige teene på markedet bruker vi frukt, bær og urter som smaksetter, ikke oljer og kunstig fremstilte smaker. Det gjør at vi er noe dyrere enn konkurrentene våre, men vi merker at betalingsvilligheten for te av kvalitet er der mer nå enn tidligere. Kundene våre unner seg en god kopp te kanskje i stedet for alkohol eller brus. Og mange av våre blandinger er så rike på smak og aroma at de kan konkurrere med et godt glass vin, sier Frøitland Eide.

Starter Norges første te-fabrikk

– Vi har jo vært «løsvekt-fantaster» til nå, og vi mener fremdeles at det blir best resultat om man bruker løsvekt-te, forteller Eide.

På en av sine reiser har han imidlertid oppdaget et nytt og bedre te-filter. Dette filteret er strikket, og har større masker enn de vanlige teposene man finner i butikken i dag, noe som sørger for at teen ifølge Eide nesten blir like bra som løsvekt-te. Derfor har Norges tehus nå oppgradert sin egen fabrikk, som skal pakke den nye typen teposer i Oslo.

– Nå håper vi utmerkelsen fra Great Taste vil være en døråpner for oss i utlandet, men først og fremst er det på vegne av det norske folk at vi vil fortsette å utforske te-åkrer, hengi oss til levende aromaer og smake på det ukjente som vi har gjort i åtte år, sier Frøitland Eide.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS