Mathallen og Vulkan trekker stadig flere besøkende. (Illustrasjonsfoto: Mathallen)
Mathallen og Vulkan trekker stadig flere besøkende. (Illustrasjonsfoto: Mathallen)

Vulkan og Mathallen trekker stadig flere

Det har vært fullt trøkk i Mathallen og på Vulkan i sommer. Over 94 000 besøkende var innom Vulkan og Mathallen i sommer, en økning på nær 10 prosent fra i fjor.

Publisert
Mathallen. (Foto: Morten Holt)
Mathallen. (Foto: Morten Holt)

«De siste to årene har besøkstallet økt med hele 56 prosent. Den positive utviklingen skyldes at Oslofolk på «hjemmeferie» får selskap med – særlig – norske turister», heter det i en pressemelding fra Mathallen.

Fullbookede hoteller

Både Scandic Vulkan og PS:hotell har vært fullbooket i hele sommer, og mange av aktørene både i og utenfor Mathallen har satt omsetningsrekorder.

«Mathallen er ferdig med innkjøringsperioden, og regnskapet ble gjort opp i pluss for 2015. At ikke alle aktørene gjør det like bra, er som ventet, for Mathallen skal være stedet for annerledes butikker og serveringssteder. Og da blir det litt prøving og feiling», heter det i pressemeldingen.

Er i ferd med å «sette seg»

– Om Grünerløkka er Oslos svar på «Greenwich Village» er Vulkan og Brenneriveien som Londons Camden. Området langs Akerselva byr på kulturminner, industrihistorie, kreativitet, kunst og en god porsjon galskap. Det er slike områder mange oppsøker når man er ute og reiser, som en kontrast til de mer tradisjonelle attraksjonene. Folk søker bylivet og vi ser hvordan Vulkan og Mathallen er i ferd med å etablere seg som et «must» for Oslo-turistene, sier Frode Rønne Malmo, som er daglig leder for Vulkan Eiendom AS.

Salgsrekorder i juli

Siste uken i juli hadde flere av aktørene i Mathallen og i Vulkangata grunn til å juble. Vulkanfisk og Barramon i Mathallen kunne glede seg over salgsrekorder med økning på mellom 35 og 65 prosent, mens Obento Box doblet sin omsetning.

Lucky Bird opplevde sin største økning så langt etter at de åpnet i april 2015, og Døgnvill serverte burgere til den store gullmedalje – begge ca. 35 prosent opp fra samme periode i fjor.

Spennende høst for Vulkan og Mathallen

Vulkan-området er i stadig utvikling. Denne høsten åpner flere nye utsalgs- og serveringssteder, og mange eksterne aktører har valgt Mathallen som vertskap for sine arrangementer. Døgnvill har utvidet virksomheten med baren Søvnløs, butikken Skandinavia åpner i Mathallen i begynnelsen av september, og Vulkan Depot blir et fullverdig senter med ny blomsterbutikk som åpner i september.

Stolt av posisjonen

– Det er spennende tider for Vulkan. Vi har allerede alt fra Michelin-restauranten Kontrast og Norges beste Ramenbar til økologisk klesbutikk på Vulkan Depot, vi har et tett konsertprogram på Vulkan Arena, og flust av utsalgs- og serveringsteder i Mathallen og Vulkangata. Vi er meget stolte over den posisjonen vi har oppnådd i bybildet, og satser alt for å bli enda bedre. Vi gleder oss til en spennende høst med mye artig på programmet, så det er bare å følge med, avslutter Frode Rønne Malmo.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her