NilsArthurGjeitanger15Hoelstuen

Laget Kulinariske Harstad under Arctic Race

Harstads fire gourmetrestauranter gikk under Arctic Race sammen om å servere sykkelpublikum mat laget av lokale råvarer. Dette håper de vil gjøre at flere vil besøke Harstad og byens restauranter.

Publisert

Daglig leder ved Hoelstuen, Nils Arthur Gjeitanger. (Foto: Morten Holt)

– Lokal mat og reiseliv hører sammen som hånd i hanske. Vi vet selv når vi er ute og reiser at vi ønsker å oppleve god mat og god atmosfære, og det vil andre turister også ha når de er ute å reiser. Alle som er ute og reiser må minst ha tre måltider om dagen, og da vil vi ha noe som smaker. Her er vi midt i matfatet, fisken er rett utenfor kaikanten vår, og det kan vi tilberede fantastiske retter av, sier daglig leder ved Hoelstuen, Nils Arthur Gjeitanger.

Lokalt i alle prisklasser

Hoelstuen satser på lokale råvarer både i gourmetvariant og en rimeligere variant.

– Nå har vi to serveringssteder her i byen, den ene er Hoelstuen som er en gourmet og høykvalitets restaurant, og den andre er Bark, som er et sted hvor folk bare kan dette innom. På Bark har vi tatt i bruk gamle, tradisjonsrike retter og råvarer, som fiskegrateng og andre små lokale retter. Grønnsakene vi bruker kommer fra Kvæfjorden, som er den beste jordbruksbygda i Nord-Norge, og når høsten kommer får vi de eventyrlige bærene derfra. Jordbær fra Kvæfjord er jo så vanvittig søte og fine, sier Gjeitanger fornøyd.

Vil lokke matturistene til Harstad

Det er de fire Harstad-restaurantene Hoelstuen, De 4 roser, Umami og Røkenes gård som står bak Kulinariske Harstad.

– Dette er et samarbeid mellom disse fire restaurantene og vi er opptatt av å få folk til Harstad, promotere oss sammen og fylle restaurantene vi har her, sier Gjeitanger.

Nils Arthur Gjeitanger og kjøkkensjef Anders Sletten. (Arkivfoto)

Også kjøkkensjef ved Hoelstuen, Anders Sletten, er opptatt av at Kulinariske Harstad skal være et utstillingsvindu for gode matvarer fra Nord-Norge.

– Her nede på Arctic Race-village har vi bøkerøkte pølser fra Thulefjord og fantastiske seiburgere fra Lofoten. Dette er med på å gi et litt annet tilbud enn den vanlige hamburgeren og standardmaten på slike arrangement, sier Sletten.

Viktig med samarbeid

NHOs regiondirektør for Troms og Svalbard, Christian Chramer, mener det er viktig å vise frem den gode lokale maten regionen har å by på.

Den lokale maten i Harstad er kjempegod og kjempeviktig når den leveres sånn som den gjør her. Disse lokale leverandørene, som vanligvis konkurrerer om gjestene, jobber nå sammen om å lage en felles plattform hvor de produserer maten ut til publikum, og er ikke så opptatt av å stå alene på podiet. De er opptatt av å stå sammen og vinne nye kunder og nye målgrupper med de lokale råvarene de har. Her har man jo nærheten til havet, lokale gårder og lokale råvarer som er produsert her i byen, som man løfter frem og presenterer til et publikum fra hele landet, sier Chramer.

Mer enn bare løvbiff

Chramer er fornøyd med at stadig flere reiselivsbedrifter satser på lokal mat.

– Jeg tror norsk reiseliv er langt forbi den vasne løvbiffen og pommes frites. Det finnes, men i dag ser vi jo stadig flere som leverer unike, lokale råvarer. Dette kan gjerne gjøres med en internasjonal touch, men med kjempegode norske kokker og kjempegode norske råvarer tilpasset et marked som vil ha sunn, rask og god mat laget med lokal vri, sier Chramer til NHOReiseliv.no.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS